Kiemelt bejegyzések

A Mercedes mindenkit meglepett

A Mercedes mindenkit meglepett

2020.02.20. | Balázs Dávid

Lewis Hamilton egy trükkös megoldással hozakodott elő az első barcelonai teszt második napján, amely azonnal vitát generált.

Tovább
Miben mesterkedik a Racing Point?

Miben mesterkedik a Racing Point?

Tovább
A koronavírus adhat esélyt Imolának a visszatérésre?

A koronavírus adhat esélyt Imolának a visszatérésre?

Tovább

Ricciardo a Forma-1 gumimágusa

2018.05.17.
Dorogi László

Kipukkant a Pirelli tudománya Barcelonában, de a Red Bull pilótájának van egy-két ötlete, az ausztráltól választ kapunk a nagy gumikérdésre!

Fotó: formula.hu

Nem alakult túl jól az olasz gumigyártó Pirelli hétvégéje a Spanyol Nagydíjon. Szinte az összes pilóta panaszt tett a szuperlágy keverékű gumikra, voltak olyanok is, akik képtelenek voltak üzemi hőmérsékletre melegíteni azokat, ezért nem véletlen, hogy a csapatok nagy része nem is rakta fel gyors körre ezeket a keverékeket. Pedig ezeknek kellett volna gyorsabb köröket eredményeznie a keményebb keverékű lágy abroncsokkal szemben, de nem jöttek be a Pirelli számításai.

A legnagyobb problémát az okozta, hogy nagyon gyorsan elkoptak ezek a gumik, Daniel Ricciardo is lágy keverékű abroncsokon tette meg leggyorsabb körét. Az ausztrálnak lenne is ötlete, hogy lehetne orvosolni ezt a problémát. A monacói versenyhétvégén debütál a Pirelli eddigi legpuhább gumiszettje, a hiperlágy, Ricciardo pedig úgy gondolja, hogy ez a szett lehet a megoldás.

"Nem tudom, miért nem lehet a hiperlágy minden versenyhétvégét opció. Ezen futnánk időmérőt, aztán a többit meg kitalálnánk. Így lehetne egy kvalifikációs keverékünk és két nagyobb eltérésű versenygumink. Több lehetőségünk lenne ezáltal"

– vélekedett a Red Bull versenyzője.

Massa ismét visszatér, de ezúttal nem a Forma-1-be

2018.05.16.
Dorogi László

Eddig bírta versenyzés nélkül a Ferrari és a Williams korábbi pilótája, aki a benzingőzös légkört elektromos autóra cseréli.

Fotó: formula.hu

Az idei év végén ötödik alkalommal indul el a Formula-E névre hallgató versenysorozat, amely sokak szerint az autóversenyzés jövőjét jelenti. Ebben a szériában - ahogy a név is mutatja - kizárólag elektromos autókkal versenyeznek, s többek között olyan korábbi Forma-1-es pilóták ülhettek fel eddig a sorozat trónjára, mint Nelson Piquet Jr., Sébastien Buemi, vagy Lucas di Grassi.

A következő évadtól Felipe Massáért is szurkolhatnak az elektromosautó-versenyzés hívei, hiszen a Ferrari és Williams Forma-1-es istálló korábbi pilótája hároméves szerződést kötött a Formula-E résztvevő Venturi csapattal, amelynek egyébként társalapítója az Oscar-díjas színész, Leonardo DiCaprio is.

Massa már Formula-1-es pályafutása alatt jelezte, hogy az F1 után mindenképpen szeretné magát kipróbálni a Formula-E-ben. Az e-racing365 portál értesülései szerint Massa képviselői több csapattal is tárgyaltak, ám a Venturi volt az egyetlen, amelyik hajlandó volt több éves szerződést kötni a brazillal, aki hosszú távra tervez a sorozatban.

Bár a Venturi a kezdetek óta tagja az elektromos szériának, sosem számított élcsapatnak, az eddig eltelt három és fél szezon során mindössze három dobogós helyezést sikerült elérni pilótáinak. Nem Massa lesz az első ex-F1-es versenyzőjük, korábban Jacques Villeneuve is próbálkozott a Formula-E-vel, azonban három futamot követően távozott.

Ezüstös barcelonai hétvége

2018.05.13.
Dorogi László

Lewis Hamilton győzelmével ünnepelte a Formula-1 fennállása 68. születésnapját. Egész hétvégén a négyszeres brit világbajnok hátát nézte a mezőny.

Fotó: formula1.com

Boldog születésnapot Formula-1!

1950. május 13-án rendezte meg az FIA a Formula-1-es világbajnokság első futamát Silverstone-ban, amit VI. György angol király és Erzsébet angol királyné is a helyszínen tekintett meg és amit Nino Farina nyert meg Alfa Romeojával. Akkor aligha gondolták, hogy egy ilyen hosszú életű és ikonikus versenysorozatot alkottak meg, amely immáron 69. életévébe lépett.

Hamilton lőtt, nem kérdezett

A négyszeres, címvédő világbajnoknak ezen a hétvégén nem akadt komoly kihívója, már a csütörtöki szabadedzésektől kezdve végig dominálta a versenyhétvégét, és rajt-cél győzelmet aratva, végtelen magabiztossággal nyerte meg zsinórban második versenyét. Ezzel egyrészt 17 pontra növelte előnyét az összetett világbajnoki pontversenyben Sebastian Vettellel szemben, másrészt komoly önbizalmat szedhetett össze a Monacói Nagydíj előtt.

Egy nagy bumm és más semmi

Összességében nem láthattunk izgalmas futamot, a győztes kilétére hamar fény derült, a lényegi pozíciókért vívott küzdelemben pedig nem láthattunk parázs, látványos összecsapásokat. A legnagyobb izgalmakat Romain Grosjean megpörgése okozta rögtön a rajtot követően, amikor olyan szerencsétlenül farolt vissza az aszfaltcsíkra, hogy kugli golyóként tarolta le Niko Hülkenberget és Pierre Gasly-t, véget vetve mindhármójuk versenyének. Grosjean eddig egyetlen pontot sem tudott szerezni az eddig eltelt öt futam során, pedig többször is meg lett volna a lehetősége rá, fejben nagyon össze kell szednie magát, még akkor is, ha ez a versenybaleset nem feltétlenül az ő hibájából adódott.

Nem jött az eső, nem jöttek az izgalmak

A futam előtt 80%-os esélyt jósoltak a meteorológusok arra, hogy az eső megérkezik a pálya fölé a verseny ideje alatt, ám hiába próbálta bevonzani többek között Fernando Alonso is csapadékmantrájával az esőcseppeket, azok végül elkerülték a katalán aszfaltcsíkot.

A Spanyol Nagydíj végeredménye

A világbajnoki pontverseny állása

1. Lewis Hamilton Mercedes 95
2. Sebastian Vettel Ferrari 78
3. Valtteri Bottas Mercedes 58
4. Kimi Räikkönen Ferrari 48
5. Daniel Ricciardo Red Bull 47
6. Max Verstappen Red Bull 33
7. Fernando Alonso McLaren 32
8. Nico Hülkenberg Renault Sport 22
9. Kevin Magnussen Haas 19
10. Carlos Sainz Jr. Renault Sport 19
11. Gasly Pierre Toro Rosso 12
11. Sergio Perez Force India 17
13. Leclerc Charles Sauber 8
14. Vandoorne Stoffel McLaren 8
15. Stroll Lance Williams 4
16. Marcus Ericsson Sauber 2
17. Ocon Esteban Force India 1
18. Hartley Brendon Toro Rosso 1
19. Romain Grosjean Haas 0
20. Sergej Sirotkin Williams 0

Eddig Hamilton Barcelona királya

2018.05.12.
Dorogi László

A címvédő brit világbajnok a szabadedzéseket követően a szombati időmérő edzésen is gyorsabbnak bizonyult mindenkinél és pályafutása 74. pole pozícióját zsebelte be.

Fotó: formula1.com

Lewis Hamilton úgy tűnik, legyőzhetetlen a barcelonai versenyhétvégén, a szabadedzéseket követően ugyanis az időmérőt is megnyerte, ráadásul pályarekorddal.

Egy pilótával kevesebb vágott neki a Spanyol Nagydíj szombati időmérő edzésének, hiszen a Toro Rosso pilótája, Brendon Hartley az utolsó, harmadik szabadedzésen csúnyán összetörte autóját, a szerelőknek pedig annyira feladta a leckét ezzel, hogy nem is sikerült használható autót építeniük a délutáni időmérőre.

A kvalifikáció első szakaszában Sebastian Vettel rögtön abszolút körrekordot repesztett a barcelonai aszfaltcsíkon, de kisebb meglepetésre Fernando Alonso is kifejezetten gyorsnak tűnt a McLarennel. A Q2-ben még inkább rá tudott kapcsolni a Ferrari, s úgy tűnt, hogy meglephetik az eddig a hétvégét domináló Mercedest, a német pilóta a pálya történetében először lopakodott be 1:17 alá.

A kvalifikáció harmadik szakaszába a három nagy mellett a Haas Ferrarik, Carlos Sainz és Fernando Alonso furakodott be, s amikor már úgy tűnt, hogy Vettel újfent legyőzheti Lewis Hamiltont, a brit gyorsan egyértelművé tette, hogy ez bizony az ő hétvégéje. A Mercedes pilótája 1:16.173-as idejével - ami új körrekord - négy századdal előzte meg csapattársát Valtteri Bottast, és szűk másfél tizedet vert Sebastian Vettelre.

Hamilton idén másodszor, pályafutása során 74. alkalommal rajtolhat pole pozícióból.

A Spanyol Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Eltörölhetik a rajtbüntetéseket a Forma-1-ben

2018.05.09.
Dorogi László

A Nemzetközi Automobil Szövetség szándékai szerint 2021-től nem szankcionálják rajthely-büntetéssel a versenyzők kihágásait.

Fotó: formula.hu

Jelen állás szerint minden pilóta, akinek az autójában kicserélik a váltót, öt rajthelyes büntetéssel vághat neki a következő futamnak, de a motorcsere miatt és egyéb, a versenypályán elkövetett vétségek következtében is rajthely-büntetést kapnak a versenyzők. Ez egészen 2021-ig így is marad, ez pedig gyakran döntően befolyásolja a pilóták végső helyezését.

A legnagyobb gond ezekkel a büntetésekkel, hogy gyakran teljesen felforgatják az időmérő edzésen kialakult rajtsorrendet, így gyakorlatilag az időmérő létjogosultságát veszti - ezt szeretnék megakadályozni az FIA-nál. Charlie Whiting, a szervezet vezetője arról egyelőre nem árult el részleteket, hogyan szeretnék kivitelezni a rajthely-büntetések eltörlését, hiszen a vétségek szankcionálását valamivel helyettesíteni kell, így  következő három évben azt kell kitalálniuk, mivel dorgálják meg a szabálytalankodó pilótákat és csapatokat.

Címkék: Forma 1, időmérő

Forma-1: a leleményesség magasiskolája a Ferrarinál

2018.05.07.
Ragnar Volarus

A Forma-1 szabálykönyve évről-évre egyre vaskosabb, hiszen azon túl, hogy azt szabályozza mit szabad, igyekszik megszabni azt is, hogy mit nem lehet csinálni. Merthogy a technikai sportok csúcsa a kiskapuk állandó kereséséről is szól. És ha valaki talál egy ilyet, korábban lép mint a többiek, az komoly előnyre tehet szert. Emlékezzünk csak a Brawn csapatra, amely rövid fennállása alatt rögtön világbajnokot adott a sportágnak Jenson Button személyében. Akkor ők használtak ki egy lehetőséget, most pedig úgy tűnik a Ferrari. 

Az olaszok - igaz nem csak ők, de leggyorsabban a Ferrari lépett - kiszúrtak egy apró hibát a szabálykönyvben. 2018-ban szélesebbek lettek a kocsik padlólemezei – a két kerék közötti területen 1400 milliméterről 1600 milliméterre nőtt a megengedett legnagyobb szélesség. Ez benne is van a szabálykönyvben, ám az ehhez tartozó tiltást már nem frissítették, így ott továbbra is csak annyi szerepel, hogy az autó középvonalától mindkét irányban 700 milliméteres távolságon belül nem lehetnek lyukak a padlólemezen – írja a Motorsport cikke.

Tehát adódott az autó két oldalán egy-egy 100 milliméteres sáv, ahol szabad a gazda! A szabályok nem tiltják, hogy lyukak kerüljenek a padlólemezekre, és ha valami nem tilos, akkor ott beindul a mérnökök fantáziája. A Ferrari ezért lyukakat fúrt a padlólemezbe, és ezekkel a légterelő lyukakkal a hátsó kerekekre terelik a lehető legjobb irányban a levegőt, hogy az minél kisebb turbulenciát okozzon, amivel csökkentené a diffúzor hatékonyságát.

Tévedés ne essék, nem először fordul elő ilyen, mielőtt mindenki csalással vádolná a Ferrarit. Többek közt 2012-ben Monacóban a Red Bull ezzel a módszerrel tudott nyerni. Az olaszok most gyorsabban ébredtek mindenkinél és már ott tart, hogy lyukak mellett légterelő-sorokat is tesztelt három, öt és hat elemmel is. Elvégre most kell ebből előnyt kovácsolni, amíg a többi csapat nem lép. Vagy a FIA, akiknek csak egy számot kell átírniuk a szabálykönyvben. 

Amúgy nem csak a Ferrari, hanem a McLaren is próbálkozik ezzel a padlólemezes trükkel, de közel sem olyan eredményesen mint az ágaskodó paripás istálló. 

Ugyanez a McLaren istállónál - Fotó: Sutton Images

Fotók: maxf1.net és motorsport.com

Címkék: Ferrari, Forma 1, McLaren

Fullextrás F1-es pályát építhetnek Miamiban

2018.05.05.
Dorogi László

Még nem teljesen véglegesek a Forma-1-es futamra tervezett floridai utcai pálya a tervei, de ha megvalósulnak, az bizony nagyon vagány lesz.

Bemutatták az első terveit a miami városi Forma-1-es pálya vonalvezetésének, amelyből a leginkább szembetűnő elem egy kikötői hídon átvezetett szakasz - ilyennel eddig sehol nem próbálkoztak a száguldó cirkusz történetében, legalább is nem ilyen hosszú szakaszon. A pazar mediterrán környezet persze alapjában véve határozza meg a tervezett pálya hangulatát, amely a híd érintése mellett megkerüli majd a Miami Heat NBA-csapat arénáját is.

Az első tervek szerint így néz majd ki a pálya vonalvezetése

Fotó: autosport.com

A hidas megoldást már az 1980-as években is szerették volna kipróbálni Amerikában, amikor először merült fel egy miami verseny ötlete a sorozatban, ám akkor abból nem lett semmi. A flordiai futam akár már a jövő évi versenynaptárban is helyet kaphat, erről május 10-én szavaz az amerikai város közgyűlése, majd július 1-ig köthetnek szerződést a Forma-1 képviselőivel.

A tervezett pálya további érdekessége, hogy két elképesztően hosszú egyenes szakasz is lesz benne, így a sebességrekordok majdnem biztosan garantáltak. Az előzetes hírek szerint első körben 2028-ig köthet szerződést Miami a száguldó cirkusz prominenseivel.

Címkék: Forma 1, Miami

Bakui bakik - a hétvégi futam öt legemlékezetesebb pillanata (videó)

2018.05.02.
Ragnar Volarus

Grosjean a falban, Alonso két keréken, Ricciardo Kvyat-üzemmódban, Bottas balszerencséje és a kétszemélyes dobogó.

Forrás: Formula 1 Youtube Channel

Drámai fordulatok után Lewis Hamilton nyert Bakuban

2018.04.29.
Dorogi László

Az Azerbajdzsáni Nagydíj hemzsegett az izgalmaktól, a Red Bullok kigolyózták egymást, Romain Grosjean biztonsági autó mögött csapódott falnak, Valtteri Bottas az utolsó előtti körben veszítette el defekt miatt futamgyőzelmét.

Fotó: formula1.com

Hamilton visszakapta a sorstól az Ausztrál Nagydíjat

Nem indult tökéletesen a címvédő idénye, Melbourne-ben egy peches biztonsági autós szakasznak köszönhetően elveszítette a versenyt Sebastian Vettellel szemben, ám ahogy akkor a semmiből került elé a német, most éppen úgy találta magát élen a brit az Azerbajdzsáni Nagydíj leintésénél. Ezzel nem csak hogy megszerezte idei első futamgyőzelmét - és egyben első sikerét Bakuban -, de az összetett világbajnoki pontversenyben is átvette a vezetést.

Romain Grosjean te gyökér

Valóságos bolondok háza uralkodott a futam utolsó köreiben, aminek szekerét a két Red Bull karambolja indította el a lejtőn. A legérthetetlenebb balesetet mégis a Haas Ferrari francia pilótája, Romain Grosjean szenvedte el, aki a biztonsági autó mögött haladva állította autóját a falba gumimelegítés közben. Az még csak hagyján, hogy valaki ennyire elbaltázza saját versenyét, de hogy aztán ezt a kapitális egyéni bakit az őt mérföldekkel lemaradva követő Marcus Ericssonra fogja, az mindennek a non plus ultrája. Grosjean ezt csúnyán benézte, negyedik futamából a másodikat volt kénytelen idő előtt befejeznie - pedig most sem állt rosszul, a hatodik helyen illesztette a Haast a betonhoz.

Dupla pontszerzés helyett dupla nulla

Daniel Ricciardo és Max Verstappen az első percektől kezdve ádáz csatát vívott egymással a városi pályán, a támadásokat pedig legtöbbször az ausztrál igyekezett elindítani pozícióhátrányából, de Verstappen rendre agresszívan védekezett. Ricciardonak végül mégis sikerült átlépnie a hollandot, ám a kerékcserét követően ismét Verstappen került előnyösebb pozícióba. Ekkora az ausztrál újfent megpróbálkozott egy előzéssel, de a tempófölény ellenére nem tudta kikerülni csapattársát és izomból belerongyolt Verstappen autójának hátsójába. Ezzel a 4-5. helyet dobták el maguktól a Red Bullok, lesz miről beszélgetnie Christian Hornernek versenyzőivel...

Bottas a világ legpechesebb pilótája

A hatalmas kavarodás közepette Valtteri Bottasnak bejöttek a számításai és egyébként is remek taktikát álmodott meg neki a Mercedes, így a Red Bullok, valamint Grosjean kiesése után az élre ugrott. Már-már úgy tűnt, megnyerheti az Azerbajdzsáni Nagydíjat, amikor megtörtént a katasztrófa. Bár Lewis Hamilton néhány körrel a verseny leintése előtt már rádióján jelezte, hogy veszélyesnek tartja a törmelékes pályát a futam befejezésére - ekkor a brit a harmadik pozícióban haladt - Charlie Whiting versenyigazgató úgy döntött, nem intik le idő előtt a versenyt, Bottas pedig néhány kilométerrel a cél előtt ráhajtott egy törmelékre, aminek következtében eldurrant a gumija - Hamilton, Raikkönene és Sergio Perez nagy örömére.

Sebastian Vettel túl nagyot kockáztatott

A négyszeres német világbajnok az utolsó újraindítás után még egy nagy hadjáratot indított el az előtte haladó Bottas-szal szemben, de nem sikerült végrehajtania az előzést, s miután annyira közel haladtak egymáshoz az élen a versenyzők, nem csak a második, hanem a harmadik és negyedik helyet is elbukta, mivel annyira elfékezte gumijait, hogy Sergio Perez meg tudta előzni. Most talán kicsit túlvállalta magát Vettel, aki a negyedik helyen ért célba.

Egy pillanatig sem unatkoztunk

A rajttól egészen a leintésig folyamatosan éles párharcok alakult ki a mezőny elején, közepén és hátulján, több kisebb-nagyobb ütközést láthattunk, kétségtelenül az idei legizgalmasabb és legnagyobb fordulatokat tartogató futamot izgulhattuk végig. Folytatás két hét múlva Barcelonában.

Az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye:

Versenyző Csapat Idő Kör
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:43:44.291 51
2 Kimi Räikkönen Ferrari 2.460 51
3 Sergio Pérez Force India-Mercedes 4.024 51
4 Sebastian Vettel Ferrari 5.329 51
5 Carlos Sainz Renault 7.515 51
6 Charles Leclerc Sauber-Ferrari 9.158 51
7 Fernando Alonso McLaren-Renault 10.931 51
8 Lance Stroll Williams-Mercedes 12.546 51
9 S.Vandoorne McLaren-Renault 14.152 51
10 Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 18.030 51
11 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 18.512 51
12 Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 24.720 51
13 Kevin Magnussen Haas-Ferrari 30.663 51
14 Valtteri Bottas Mercedes - 48
- Romain Grosjean Haas-Ferrari - 42
- Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer - 39
- Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer - 39
- Nico Hülkenberg Renault - 10
- Esteban Ocon Force India-Mercedes - 0
- Sergey Sirotkin Williams-Mercedes - 0

A vb-pontversenyek állása 4 futam után, pilóták:


 1. Hamilton 70 pont 
 2. Vettel 66
 3. Räikkönen 48
 4. Bottas 40
 5. Ricciardo 37
 6. Alonso 28
 7. Hülkenberg 22
 8. Verstappen 18
 9. Perez 15   
10. Sainz 13
11. Gasly 12
12. Magnussen 11
13. Leclerc 8
14. Vandoorne 8
15. Stroll 4
16. Ericsson 2
17. Ocon 1
18. Hartley 1

Csapatok:

 1. Ferrari 114 pont
 2. Mercedes 110
 3. Red Bull 55
 4. McLaren 36
 5. Renault 35
 6. Force India 16
 7. Toro Rosso 13
 8. Haas 11
 9. Sauber 10
10. Williams 4

Idén is lesz Hamilton-Vettel balhé Azerbajdzsánban?

2018.04.27.
Dorogi László

Egy évvel ezelőtt komoly konfliktus alakult ki a két klasszis pilóta között az Azerbajdzsáni Nagydíjon, hétvégén ismét visszatér a mezőny Bakuba.

Fotó: formula.hu

Javában zajlik az idei Forma-1-es szezon, a mezőny éppen idei negyedik versenyére készül, amelynek az azerbajdzsáni Baku ad otthont. Egy évvel ezelőtt egy sokáig emlékezetes összecsapásban szikráztatta meg az indulatokat Lewis Hamilton és Sebastian Vettel, a konfliktust pedig tulajdonképpen a német világbajnok generálta.

Az akkori versenyen Lewis Hamilton haladt az élen, amikor egy biztonsági autós szakaszt követően a hirtelen lelassító britbe majdnem belerongyolt Vettel. Ez olyannyira felbőszítette a német pilótát, hogy hirtelen bevágott Hamilton mellé, majd finom leterelő mozdulattal jelezte, hogy nem tetszett neki a korábbi manőver. A Ferrari versenyzőjét még a versenyen időbüntetéssel sújtották, ám a futamot követően ő maga is elismerte, hogy hibázott.

Természetesen a mostani versenyhétvége előtt az újságírók feltették Hamiltonnak a "nagy" kérdést, hogy emlékszik-e még erre az ütközetre és haragszik-e riválisára, de  persze a négyszeres brit világbajnok nem haragtartó.

"Vettel egy igazi bajnok alkat, aki okult az akkori helyzetből. A megjelenése, a beszéde, a szavai arról árulkodnak, hogy folyamatosan fejlődik, ezért a tiszteletem is megnőtt iránta. Biztos vagyok benne, hogy ez a későbbiekben sem változik meg"

- nyilatkozta Hamilton.

Ezeket a cikkeket olvastad már?