Kiemelt bejegyzések

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

Lúzer Ferrari, szárnyaló Mercedes

2019.05.25. | Dorogi László

Nem jött össze Valtteri Bottasnak zsinórban a negyedik rajtelsősége, Lewis Hamilton Monte-Carlóban legyőzte csapattársát és ő indulhat az élről a vasárnapi futamon. Charles Leclercet Sebastian Vettel lökte a mezőny végére.

Tovább
Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Mi lesz, ha Hamilton ráérez az idei Mercedesre?

Tovább
Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Elhunyt Niki Lauda, a Forma-1 legendája

Tovább

Hat pilóta, új Red Bull motorhome és a hétvégi program

2019.05.09.
Ragnar Volarus

Pénteken a szabadedzésekkel indul a hétvégi program, addig viszont csak reménykedhetnek például a Ferrarinál, hogy az ugyancsak Barcelonában végzett téli teszteken tapasztalt eredményeket produkálják. Akkor ugyanis az olasz istálló tűnt még a legerősebbnek. A hétvégén pedig minden csapat beveti az új fejlesztéseket, így nagy kérdés, hogy az új alkatrészek érkeztével mennyiben fognak megváltozni az eddig látott erőviszonyok.

A Motorsport.com most a barcelonai versenyre készülve 6 különböző, 2019-es autó fedélzeti kamerájának felvételét fűzte össze, hogy kijöjjön egy kör a Circuit de Barcelona-Catalunyán. A videóban szerepet kapott Sebastian Vettel, George Russell, Pierre Gasly, Kimi Raikkönen, Romain Grosjean és Lance Stroll is. Egy kifejezetten érdekes kameraállást is kapunk, amelyben Kimi Raikkönen sisakrostélyán keresztül nézhetjük meg, milyen a kilátás az Alfa Romeo F1-es autójából.

Viszont nem csupán az autók újulnak meg, hanem új motorhome-mal érkezik a Spanyol Nagydíjra a Red Bull. A Faház névre keresztelt építmény a 9 európai versenyre kíséri el a Red Bull Racing és a Toro Rosso F1-es csapatait.

A Spanyol Nagydíj programja:

Péntek

09:15-10:00: Forma-3 – Szabadedzés
11:00-12:30: Forma-1 – 1. szabadedzés
13:00-13:45: Forma-2 – Szabadedzés
15:00-16:30: Forma-1 – 2. szabadedzés
16:55-17:25: Forma-2 – Időmérő edzés
17:50-18:20: Forma-3 – Időmérő edzés
18:45-19:30: Porsche Szuperkupa – Szabadedzés

Szombat

10:15-11:00: Forma-3 – 1. verseny
12:00-13:00: Forma-1 – 3. szabadedzés
13:25-13:55: Porsche Szuperkupa – Időmérő edzés
15:00-16:00: Forma-1 – Időmérő edzés
16:40-17:45: Forma-2 – 1. verseny

Vasárnap

10:15-11:00: Forma-3 – 2. verseny
11:30-12:20: Forma-2 – 2. verseny
12:45-13:20: Porsche Szuperkupa – Verseny
13:30-14:00: Forma-1 – Versenyzői parádé
15:10-17:10: Forma-1 – Verseny

Mindenki új autóval Barcelonában

2019.05.07.
Ragnar Volarus

A Spanyol Nagydíj minden évben különleges, mert rengeteg csapat itt veti be először az első nagyobb fejlesztési csomagját. Mi sem természetesebb, a Haas istálló is Barcelonában próbálja ki új fejlesztéseit, és az utóbbi években az amerikai csapat rendszerint jó versenyt zárt spanyol földön. 

Fotó: F1.com

„Az autó sok eleme fog változni: az első szárny, a padlólemez, rengeteg kisebb elem, mint például a tükrök. Rengeteg adatunk van. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy négy verseny után is stimmelnek ezek, és működnek a fejlesztések is. Várjuk már, hogy lássuk, hogyan állunk a téli tesztekhez képest” - árulta el Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

A Haas francia pilótája Romain Grosjean is kijelentette, a Spanyol Nagydíjra mindenki „B” autóval készül. Úgy gondolja, ez a hétvége sokat fog segíteni abban, hogy lássák, miben változott a kocsi a téli teszt óta. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy teljesen más lehet az erősorrend, mint a szezon előtti barcelonai teszteken volt.

„Mindenki nagy fejlesztésekkel készül. Majdhogynem mindenki „B” autót fog hozni, ezért az erősorrend eltérő lehet. Nagyon fontos, hogy jó irányba haladjunk a fejlesztéseinkkel, főleg annak ismeretében, hogy mire vagyunk képesek ezen a helyszínen. Meglátjuk, hogy ezúttal is jók leszünk-e itt, remélem, sikerül megértenünk, hova tűnt a versenytempónk.”

A Pirelli új, 2019-es abroncsai idén is sok istállónak komoly fejtörést okoz, nem mindenkinek sikerül az optimális működési tartományba hozni az abroncsokat. A Haasnál leginkább a gumik hólyagosodása okoz gondot, viszont a fejlesztési csomagtól függetlenül Grosjean úgy gondolja, nem lesz gondjuk a gumikkal Barcelonában.

„Ez egy nagy energiájú pálya, szóval nem aggódok amiatt, hogy nem tudnánk munkára bírni a gumikat. Érdekes ez a téma, mivel a téli teszteken még nem volt ilyen jellegű gondunk. Jó teszt lesz számunkra ez a hétvége, mert úgy gondoljuk, gyorsak lehetünk.”

Címkék: Haas Racing

Bottas lehet Hamilton új farkasa

2019.05.05.
Dorogi László

Lewis Hamilton tulajdonképpen csak Nico Rosbergnek "köszönheti", hogy nem vallhatja még magát a Forma-1 hatszoros világbajnokának. Ebben az esetben idén már az örökös rekorder Michael Schumacher csúcsát vehetné célba és hasonlóan nagy szériát építhetne, mint a német legenda, aki 2000 és 2004 között zsinórban öt világbajnoki címet gyűjtött be.

Fotó: motorsport.com

Ha nem is voltak éppen világi cimborák, Rosbergnek és Hamiltonnak nem volt rossz a viszonya - gyerekkoruktól kezdve versenyeztek egymás ellen különböző sorozatokban -, egészen addig, amíg csapattársak nem lettek 2013-ban a Mercedesnél. Bár a brit akkora már nyert egy világbajnokságot a McLarennel, semmi nem indokolta, hogy ő kerüljön a hierarchia csúcsára Rosberg kárára, mégis így történt.

A csapatsorrend kialakításának következtében a 2014-es szezon közepére odáig fajult a helyzet, hogy a német istálló pilótái már szóba sem álltak egymással, a szakvezetésnek pedig minden versenyhétvégén azért kellett izgulnia, nehogy az egyikőjüknek elszálljon az agya és tönkretegye az egész csapat futamát. Belefért volna, mert akkoriban a fasorban sem voltak a riválisok a Mercedeshez képest, de egy a Mercedeshez hasonló patinás istálló mégsem engedhet meg magának ilyen nyilvánvaló belső viszályt.

Hamilton 2014-ben és 2015-ben is nagyon simán győzte le Rosberget a világbajnoki versenyben, ám 2016-ban már a finn gyökerekkel rendelkező német örülhetett, aki rögtön azután úgy is döntött, hogy a csúcson hagyja abba a versenyzést és visszavonul a Forma-1-től. Rosberg helyére Valtteri Bottast szerződtette a Mercedes, de a finnt első két mercis évében egyértelműen második számú pilótaként kezelték. És kezelnék talán még most is, ha nem szedte volna össze magát annyira a nyári szünetben, hogy négy futam után ő vezesse a világbajnokságot csapattársa előtt, ugyanúgy két futamgyőzelmet bezsebelve, mint a címvédő.

Mondhatnánk, szerencsére, mert úgy fest, a többiek idén is csak bottal ütik az ezüst nyilak nyomát, így legalább a Bottas-Hamilton csata ígér némi izgalmat a 2019-es idényre, a németeknek viszont nagyon vigyázniuk kell arra, hogy ne romoljon meg ismét pilótáik viszonya és tudja ezt Toto Wolff, az istálló főnöke is.

"Két pilótánk van, akiben megvan a képesség és az ambíció, hogy bajnokságot nyerjen. Velük együtt rajtunk múlik, hogy figyeljünk a helyzetre, és észben tartsuk, hogy Vettel vagy Leclerc még visszajöhet a játszmába. Nem bízhatjuk el magunkat az első négy eredményünk miatt, 21 verseny van összesen. Nyilván számít a kapcsolatuk, el akarjuk kerülni azt, amin keresztülmentünk Nicóval és Lewisszal"

- nyilatkozta Wolff az Autosportnak, aki azt is elmondta, hogy Hamilton és Bottas kapcsolatával egyelőre nincsen semmi probléma.

"Szerencsénk van, hogy nagyon jó a viszonyuk, jól kijönnek egymással. Nincs játszmázás a háttérben és ennek nagyon örülök, ugyanakkor ébernek kell lennünk, mert láttunk már viszonyokat megromlani. Oroszlánokat akarunk a kocsiba, nem várhatjuk, hogy bárányként viselkedjenek, de a tiszteletnek meg kell maradnia és nem engednénk, hogy annyira megromoljon az együttműködés, hogy annak negatív hatása legyen a csapatra"

- tette hozzá a csapatfőnök.

Egyelőre még nyugodtan nézhetik a Mercedesnél a két pilóta versenyfutását, de ha Bottas és Hamilton is így folytatja, akkor előbb utóbb el kell dönteniük, hogy melyik versenyzőjüket helyezik a másik elé. Mert a jelenkori Forma-1 egy ilyen sport. Ebből pedig nem lehet jól kijönni, mert nagyon jól tudjuk, ember embernek farkasa. Hamiltoné Rosberg után Bottas lehet.

25 éve történt az imolai tragédia, Ayrton Senna halálos balesete

2019.05.01.
Ragnar Volarus

Huszonöt éve, 1994. május 1-jén szenvedett halálos balesetet az imolai futamon a brazil Ayrton Senna, minden idők egyik legkiválóbb Forma-1-es pilótája.

Fotó: grandprix247.com

Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én jómódú brazil családba született Sao Paulóban. Édesapja bátorítására négyéves korában ült először gokartba, első versenyén, tizenhárom évesen az 1-es rajtszámmal indult, és a célban is elsőként intették le. 1977-ben megnyerte a dél-amerikai gokartbajnokságot, majd 1979-ben és 1980-ban világbajnoki ezüstérmes lett.

1981-ben megnősült, és Európába költözött, ahol bekapcsolódott a nagy-britanniai Formula Ford 1600-as versenysorozatba. A következő évben megnyerte a brit és az európai Formula Ford 2000 bajnokságot, 1983-ban a brit Formula-3-as bajnokságban diadalmaskodott, és megnyerte a makaói nagydíjat is.

A csúcskategóriában, a Forma-1-ben 1984. március 25-én egy kiscsapat, a Toleman versenyzőjeként mutatkozott be. Már második versenyén pontot szerzett, és az idényben háromszor állhatott fel a dobogóra. Nem csoda, hogy a következő évben már a Lotusnál versenyzett, ahol három év alatt hat futamgyőzelmet szerzett, első diadalát 1985. április 21-én Estorilban aratta. 1988-ban szerződött a McLarenhez, ahol a kétszeres világbajnok francia Alain Prost csapattársa lett. Ekkor kezdődött kettejük legendássá vált versengése, ami végül odáig fajult, hogy a hivatalosan megkövetelt alkalmakat leszámítva nem is beszéltek egymással.

Fotó: LAT PHOTOGRAPHIC

Megnyerte az 1988-as világbajnokságot, 1989-ben viszont Prost mögött második lett, aztán 1990-ben és 1991-ben ismét ő végzett a pontverseny élén. 1990-ben a szuzukai futamon a rajt után nekiment az őt megelőző franciának, mindketten kiestek, Senna lett a világbajnok. Utólag elismerte, hogy a balesetet szándékosan okozta. 1992-ben egy gyengébb autóval csak negyedik lett, 1993-ban a kipörgésgátlóval felszerelt új McLarennel ismét esélyesnek számított, de végül másodikként végzett Prost mögött.

Az 1994-es évadra az akkor meghatározóvá vált Williamshez igazolt át, az idénye azonban rosszul kezdődött. Az első két nagydíjon az élről indult, de kiesett, ezután következett élete utolsó futama, a San Marinó-i Nagydíj. A versenyhétvége baljós előjelekkel indult: az első szabadedzésen a brazil Rubens Barrichello teljes gázzal a falnak vágódott, de túlélte a balesetet, másnap az újonc osztrák Roland Ratzenberger vesztette el uralmát 300 kilométer/órás sebességgel száguldó járműve fölött, s a kórházban meghalt.

Fotó: AFP/JEAN-LOUP GAUTREAU

A 14. San Marinó-i nagydíj mezőnye 1994. május elsején rajtolt el. A hetedik körben az élen 310 kilométeres sebességgel száguldó Senna a Tamburello-kanyarban a pályáról lecsúszva, egyenesen haladt tovább, és a gumikorláttal nem védett betonfalba csapódott. A szinte teljesen szétroncsolódott autóban ülő versenyző nem mutatott életjelet, a következő percekben tévénézők százmilliói szemlélték döbbenten, amint a mentők sikertelenül próbálják újraéleszteni, majd helikopterrel kórházba viszik. Itt sikerült a szívét újraindítani, de 18 óra 40 perckor halottnak nyilvánították, a halál időpontjának az ütközés pillanatát, 14 óra 17 percet adtak meg. Államfőhöz méltó brazíliai temetésén másfél millió ember vett részt, és háromnapos nemzeti gyászt rendeltek el. (A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy a futamot ugyan másfél perccel a baleset után leállították, de aztán újraindították, az elsőséget az abban az évben először világbajnok Michael Schumacher szerezte meg.)

A baleset miatt később per indult a Williams csapat vezetői és a pálya üzemeltetői ellen, de 1997-ben mindannyiukat felmentették. Az ítélet szerint a kormányrúd a baleset bekövetkezte előtt eltörött, így az irányíthatatlanná vált autóban ülő Senna semmit sem tehetett az ütközés elkerülésére. Halálát az ütközés során leszakadó jobb első kerékfelfüggesztés által okozott három - külön-külön is végzetes - fejsérülés, homlok- és koponyaalapi törés okozta, amelyek következtében agyvérzés, illetve ödéma lépett fel. A kocsit tervező Patrick Head felelősségét 2007-ben kimondta egy olasz bíróság, de büntetést nem szabtak ki rá, mert az ügy addigra elévült.

Fotó: motorsport.com

Claire Williams, a Williams csapattulajdonos Frank Williams lánya így emlékszik vissza azokra az időkre.

"A mi házunkban Ayrton volt az isten, már hosszú évekkel, talán évtizedekkel is azelőtt. Frank szerelmes volt Ayrtonba. Befészkelte magát a szívébe, a fejébe, és mindig is be akarta őt ültetni az autójába. Édesapám kívánsága valóra vált, de a lehető legrosszabb véget ért.”

A 25 évvel ezelőtti nap is élénken él az akkor mindössze 17 éves Claire Williams fejében.

"A szobámban néztem a versenyt. Apám nyilván nem volt otthon, édesanyám a földszinten nézte. Borzasztó baleset volt, úgy éreztük, mintha valami hirtelen megszállta volna a házat. Nagyon fura volt. Anyám nagyon gyorsan feljött. Aznap este 6-kor indulnom kellett a kollégiumba, de anyám mondta, hogy most rögtön induljak. Tudtam, hogy valami komoly dolog történt. Feltettek egy vonatra, és elküldtek. A szüleim meg akartak óvni minket ettől. Ezt tették apám balesete alkalmával, és Ayrton halálakor is.”

A Williams történetében sajnos nem ez volt az első tragikus baleset. 1970-ben a Holland Nagydíjon Piers Courage vesztette életét, majd 1986-ban közúti autóbalesetben Frank Williams deréktól lefelé lebénult, majd 1994-ben, Senna halálával újra meg kellett élniük pilótájuk elvesztését. 

"Gyötrelmes volt, hogy apámmal megint ez történik. Elment Ayrton temetésére Brazíliába, ami eléggé aggasztott minket a biztonsága miatt, hiszen Ayrton hatalmas hős volt, és a mi autónkban halt meg, de Frank ott akart lenni. A londoni gyászszertartásra mindannyian elmentünk. Emlékszem, ahogy anyám azt mondta nekem: »Ezen a napon nem lesz sírás. Nem te vesztettél el valakit.« A filmünkben van egy jelenet, amikor Frank éppen Ayrton temetésén van, még sohasem láttam apámat olyannak. Megkérdezték tőle, hogy érezte magát aznap, és csak annyit mondott: »Egyáltalán nem jól.« Ez szerintem mindent elmond. Biztos vagyok abban, hogy még sok-sok évig egyáltalán nem volt jól, és még ma sem beszél róla. Arról hajlandó beszélni, hogy Ayrton milyen nagyszerű ember és kiváló pilóta volt, de a balesetéről semmit. Meggyőződésem, hogy voltak napok, amikor apám talán azt gondolta, hogy nem akar versenyezni, inkább elbújna a takaró alá. Az ember néha le akar állni, és ez volt a legnehezebb, de az embereket ebben a sportban kemény fából faragták, és talán Ayrton is azt akarta, hogy folytassuk a versenyzést."

Gerhard Berger és Ayrton Senna korábban három éven át csapattársak voltak a McLaren-Hondánál, ahol szoros barátság alakult ki közöttük. Az akkoriban a Ferrarit erősítő osztrák egy nappal korábban barátját és honfitársát, Roland Ratzenbergert is elveszítette, aki a San Marinói Nagydíj időmérő edzésén szenvedett halálos balesetet. A shownak viszont folytatódnia kellett, vasárnap a pilóták felsorakoztak a rajtrácsra.

„Ferrari-pilótaként Imolában mindig fontos az ember. Emlékszem, a rajongók kiabáltak, biztattak. Még nem ültem az autómban, Ayrton már igen, éppen nevetett valamin a sisakja alatt. Ez volt az utolsó szemkontaktusom vele” – idézi Bergert a grandprix247.com szakportál.

A Tamburello-kanyarban történt balesetre így emlékszik.

„Megállították a versenyt, Bernie Ecclestone pedig nem sokkal később odajött hozzánk és azt mondta, hogy Ayrton már kint van az autójából. Ez a versenyzők számára azt jelenti, hogy nincs nagy gond, rendben van, így nem is kérdezgettük tovább.”

Az újabb rajt után Berger állt az élre, de végül egy technikai hiba miatt kiállni kényszerült. Ekkor hallotta csak, hogy Senna az életéért küzd. Azonnal a bolognai kórházba repült, ahol a műtőben látta Sennát.

„Éppen a fejénél végeztek valamilyen beavatkozást, így le volt takarva. Őszintén szólva, szerintem ekkor már halott volt. Álltunk egy darabig előtte, majd távoztunk. Átgondoltam a jövőmet, majd két hét múlva, Monacóban rajthoz álltam. Nehéz dolgok ezek, elveszítettem egy kollégát, aki ráadásul egyben a barátom is volt. Másrészt viszont mindannyian tudjuk, hogy ebben a sportágban időnként megtörténik az ilyen, kénytelenek vagyunk ezzel megküzdeni. A versenyzés az versenyzés, hamarosan visszatértünk a normális kerékvágásba. Ugyanakkor időnként elgondolkodtam azon, ha Ayrton még most is élne és a Williamsnél maradt volna, nem hiszem, hogy öt éven át bárki más világbajnok lehetett volna.”

Fotó: grandprix247.com

A tragédia után a Forma-1-ben szigorították a biztonsági előírásokat, amiért Senna pilótaként is harcolt. A pályákat átépítették, a versenyautókat áttervezték, bevezették a nyakat és fejet védő HANS-rendszert, ennek köszönhetően a száguldó cirkuszban több mint húsz éven keresztül nem vesztette életét versenyző, a francia Jules Bianchi 2014-es Japán Nagydíjon szerzett sérüléseivel és későbbi halálával tört meg ez a sorozat.

Ayrton Senna zseni és zsarnok volt, jóindulatú és szerény ember, de a pályán rendkívüli győzni akarása miatt kihívóan is tudott viselkedni. Ő volt a Forma-1-es versenyek történetének leggyorsabb versenyzője, az időmérő edzéseken 161 futama során 65-ször volt a leggyorsabb, további 22 alkalommal indult az első sorból. A versenyeken összesen 13 645 km-en, 982 körön át vezetett. Edzéselsőségeinek rekordját csak Michael Schumacher tudta megdönteni tizenkét évvel később. Senna hat győzelmet aratott Monte-Carlóban, s a mai napig rekordnak számít az 1989 és 1993 között aratott egymás utáni öt futamgyőzelme is ezen a pályán.

Fotó: motorsportitalia.it

Az autósport harmincnégy évesen elhunyt legendájának számos szobrot és emlékművet emeltek, az egyiket az imolai pályán, a végzetes baleset helyszínén. Minden idők egyik legnagyobb Formula-1-es versenyzője több millió embernek volt példaképe, életéről számos könyv, film, sőt dal is született. Hazájában nemzeti hősnek számít, több utca, autópálya, alagút és tér viseli a nevét, a brazil labdarúgó-válogatott az ő emlékének ajánlotta 1994-es világbajnoki győzelmét.

A Forma-1 2019-es szezonjának versenynaptára

2019.04.28.
Dorogi László

A 2019-es Forma-1-es idényének versenyhelyszínei, dátumai, a versenyek hivatalos kezdési időpontjai, valamint az egyéni és a konstruktőri világbajnokság állása egy helyen!

Dátum

Helyszín

Rajt, helyi idő szerint

Rajt, magyar idő szerint

Futamgyőztes

március 17.

Ausztrália

16:10

6:10

Valtteri Bottas (Mercedes)

március 31.

Bahrein

18:10

17:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

április 14.

Kína

14:10

8:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

április 28.

Azerbajdzsán

16:10

14:10

Valtteri Bottas
(Mercedes)

május 12.

Spanyolország

15:10

15:10

Lewis Hamilton
(Mercedes)

május 26.

Monaco

15:10

15:10

június 9.

Kanada

14:10

20:10

június 23.

Franciaország

15:10

15:10

június 30.

Ausztria

15:10

15:10

július 14.

Nagy-Britannia

14:10

15:10

július 28.

Németország

15:10

15:10

augusztus 4.

Magyarország

15:10

15:10

szeptember 1.

Belgium

15:10

15:10

szeptember 8.

Olaszország

15:10

15:10

szeptember 22.

Szingapúr

20:10

14:10

szeptember 29.

Oroszország

14:10

13:10

október 13.

Japán

14:10

7:10

október 27.

Mexikó

13:10

20:10

november 3.

USA

13:10

20:10

november 17.

Brazília

15:10

18:10

december 1.

Abu Dhabi

17:10

14:10

A világbajnokság állása Pont
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 112
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 105
3. Max Verstappen (Red Bull) 66
4. Sebastian Vettel (Ferrari) 64
5. Charles Leclerc (Ferrari) 57
6. Pierre Gasly (Red Bull) 21
7. Kevin Magnussen (Haas) 14
8. Sergio Perez (Racig Point) 13
9. Kimi Raikkönen (Sauber) 13
10. Lando Norris (McLaren) 12
11. Carlos Sainz (McLaren) 10
12. Daniel Ricciardo (Renault) 6
13. Nico Hülkenberg (Renault) 6
14. Lance Stroll (Racing Point) 4
15. Alexander Albon (Toro Rosso) 3
16. Daniil Kvjat (Toro Rosso) 3
17. Romain Grosjean (Haas) 1

A konstruktőri világbajnokság állása Pont
1. Mercedes 217
2. Ferrari  121
3. Red Bull Honda 87
4. McLaren Renault 22
5. Racing Point 17
6. Haas 15
7. Alfa Romeo 13
8. Renault 12
9. Toro Rosso 6
10. Williams Mercedes 0

Leclerc volt a főszereplő Bakuban, de ismét a Mercedesek örülhetnek

2019.04.28.
Dorogi László

Az idei negyedik versenyhétvégén is bezsebelte az első két helyet a világbajnoki címvédő német istálló. Valtteri Bottas pályafutása során először nyert Azerbajdzsánban és átvette a vezetést összetettben Lewis Hamiltontól.

Fotó: formula1.com

Kísértetiesen hasonlóan alakulnak eddig a 2019-es Forma-1-es idény versenyhétvégéinek forgatókönyvei: a Ferrarik rendre uralják a szabadedzéseket, a szombati időmérőn és főleg a vasárnapi versenyen mégsincs semmi esélyük a Mercedesek ellen. Azerbajdzsánban sem volt ez másként, ráadásul a bakui időmérőt Charles Leclerc alaposan el is szúrta, a Ferrari fiatal monacói pilótája a Q2-ben állította falba autóját, így csupán a nyolcadik helyről vághatott neki a versenynek.

A maranellóiak éppen ezért a keményebb keverékű abroncsokkal állították rajthoz Leclercet és a Ferrarin szemmel láthatóan nagyon jól működött ez a keverék, a monacói gyakorlatilag minden körben átlépett egy-egy riválist, s mivel előtte mindenki lágyabb gumikon rajtolt és hamarabb állt ki az első kerékcserére, a vezetést is sikerült átvennie. Sokáig úgy tűnt, hogy előnybe kerülhet a riválisokkal szemben, a köridők legalábbis ezt támasztották alá. Bottas és Hamilton égül a 31. körben érték utol Leclercet, akit nem sokkal később ki is hoztak kereket cserélni, azonban a Ferraris mérnökök számításai nem jöttek be. A lágyabb - papíron gyorsabb - abroncsok egyáltalán nem működtek Leclerc autóin, ráadásul a lemenő nap és a visszahűlő aszfalt miatt esélye sem volt befognia sem az előtte negyedik helyen autózó Max Verstappent. A monacói végül a versenyben futott leggyorsabb köridővel és az ezzel járó plusz egy ponttal vigasztalódhatott, de ez a hétvége sem úgy alakult számára, ahogy azt eltervezték.

Ami az élmezőnyt illeti, a rajtnál a pole pozícióból induló Bottasnak keményen meg kellett küzdenie Hamiltonnal, az első három kanyarban szinte fej-fej mellett fordultak el, de a finn nagyon agresszívan őrizte pozícióját, így csapattársa előtt tudott maradni. Miután Leclerc kiállt előlük, meg is célozhatta idei második futamgyőzelmét, amelyet Hamilton még megpróbált elhalászni előle az utolsó körökben, végül ez nem sikerült neki. A Mercedes az idei negyedik futamon is egy-kettővel zárt - ilyenre korábban soha nem volt példa a sorozat történetben - és már most hatalmas fölénnyel vezetik a konstruktőri világbajnoki pontversenyt. Ami a pilótákat illeti, Bottas győzelmével visszavette a vezetést Hamiltontól.

Bottas pályafutása ötödik győzelmét szerezte meg, az Azerbajdzsáni Nagydíjon először állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Az Azeri Nagydíj végeredménye

  1. Valtteri Bottas Mercedes 51 kör
  2. Lewis Hamilton Mercedes +1.524
  3. Sebastian Vettel Ferrari +11.739
  4. Max Verstappen Red Bull Racing +17.493
  5. Charles Leclerc Ferrari +69.107
  6. Sergio Perez Racing Point +76.416
  7. Lando Norris McLaren +83.826
  8. Carlos Sainz McLaren +100.268
  9. Lance Stroll Racing Point +100.816
  10. Kimi Raikkonen Alfa Romeo +1 kör
  11. Alex Albon Toro Rosso +1 kör
  12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +1 kör
  13. Kevin Magnussen Haas +1 kör
  14. Nico Hulkenberg Renault +1 kör
  15. George Russell Williams +2 kör
  16. Robert Kubica Williams +2 kör
  17. Pierre Gasly Toro Rosso Nem fejezte be
  18. Romain Grosjean Haas Nem fejezte be
  19. Daniil Kvyat Toro Rosso Nem fejezte be
  20. Daniel Ricciardo Renault Nem fejezte be

Leclerc és Kubica autót tört, Bottas a rajtelső

2019.04.27.

A finn Valtteri Bottas rajtolhat az élről az Azeri Nagydíjon miután megnyerte az időmérő edzést. A maratoni hosszúságú kvalifikáció során Robert Kubica és Charles Leclerc is összetörte az autóját. 

Fotó: AFP

Azok után, hogy a szabadedzéseket is meg kellett szakítani, a Q1-ben is előkerült a piros zászló, miután Robert Kubica gyakorlatilag rommá törte a Williams-t. A lengyel amúgy is az utolsó helyen végzett a kvalifikáción, rajta kívül Lance Stroll, George Russell, valamint Romain Grosjean és Nico Hülkenberg esett ki. Az első etapot meglepetésre Pierre Gasly zárta az élen, más kérdés, hogy a nagy csapatok pilótái főként a biztonsági tempót mentek. 

Miután a pályát javították a Q2 jelentős csúszással kezdődött. A piros zászló aztán újra előkerült, ráadásul a harmadik szabadedzést megnyerő Charles Leclerc miatt, aki ugyanott csapta oda autóját mint Kubica. A második periódusból végül nyolc perc sem állt rendelkezésre ahhoz, hogy mért kört tegyenek meg, végül a szinte végig szenvedő Sebastioan Vettel így is bejutott a Q2-be. Az első három helyen Max Verstappen, Valtteri Bottas és Lewis Hamilton ment tovább megelőzve Perezt, Vettelt és Leclercet. Az utolsó négy bejutó helyen Kimi Raikkönen, Antonio Giovanazzi, Lando Norris és Danyil Kvjat osztozott. 

A harmadik szakasz természetesen Leclerc nélkül vette kezdetét és Bottas hamar egy 1:41-en belüli körrel küldött jelzést a többieknek. Vettel erre reagálni tudott, de Hamilton mindkettőjüket visszaelőzte egy 1:40.703-as körrel. Amikor már azt lehetett hinni, hogy a címvédő rajtol az élről, akkor Bottas egy újabb gyors kört futott. A finn végül ezzel a körrel már az időmérőt is megnyerte. 

A második helyről Lewis Hamilton rajtolhat míg mögüle Sebastian Vettel és Max Vertstappen várhatja a holnapi rajtot. A harmadik sort Sergio Perez és Danyil Kvjat foglalja el, míg a legjobb 10 sorrendjét Lando Norris, Atnonio Giovanazzi, Kimi Raikkönen és Charles Leclerc tette teljessé. 

Végeredmény:

Fotó: Twitter

Ha rossz az autó, még az étel íze is pocsék

2019.04.27.
Dorogi László

Három versenyhétvége elteltével nem látni, miben bízhatnak a tök utolsó Williamsnél. Az autó lassú és megbízhatatlan, így hiába tehetséges pilóta George Russell és rutinos versenyző Robert Kubica, nyeretlen kétéveseknek tűnnek a pocsék konstrukcióban.

Fotó: Getty Images

"Ha az autó teljesítménye jó, a pilóták jók, a mérnökök jók, a stratégia egyszerűbb, a gumik jobban működnek, még az ételek is finomabbak. Az utazások sokkal egyszerűbbek, még ha öt órát is kell várni Dubajban. Ha viszont az autó három másodperccel lassabb ugyanazokkal az emberekkel, a pilóták hibázgatnak, a mérnökök értetlenül állnak, a stratégia sem áll össze, mert a gumik nem elég tartósak, az étel pedig - bár ugyanaz, mint régen - szintén nem elég jó és persze az utazások is nehezek"

- nyilatkozta Robert Kubica keserűen az idei negyedik - bakui - versenyhétvége előtt az Autosportnak. Való igaz, egyelőre nem igazán fedezhető fel semmilyen arra utaló pozitív jel, hogy a brit istálló képes javulni Azerbajdzsánban. Ezt támasztják alá a számok is, amelyek mint tudjuk, sosem hazudnak: a Williams átlagosan 2,73 másodperccel lassabb a leggyorsabbaknál, amivel kevéssé lenne gond, de a legközelebbi rivális is 1,26 másodperccel gyorsabb körönként, ami viszont már több mint aggasztó.

Az eddigi három futamon egyszer sem végzett sem Kubica, sem Russell a 15. helynél előkelőbb pozícióban, a hőn áhított pontszerző helyek is nagyon távolinak tűnnek. Azt pedig már csak csendben tesszük hozzák, hogy a Williams egyedüliként kullog a konstruktőri világbajnoki tabella végén pont nélkül, fogalmazhatunk úgy is, hogy csodára lenne szükségük, hogy forduljon a sorsuk.

"A számok mindenre nagy hatással vannak, és ha nem mutatnak jól, ha sokkal lassabb vagy, az az egész csapaton érződik. Szó sincs arról, hogy mindent ki kell dobni a kukába, de reálisan kell hozzáállnunk. Szükség van egy tervre, utána meg kell érteni, hogy mostantól az lesz az irány és hogy mindez kivitelezhető"

- tette hozzá a hosszú idő után a Forma-1-be visszatérő Kubica. Persze, benne volt a levegőben a nyögve nyelős idénykezdet bűze, ugyanis az istálló már a szezon előtti tesztekre is csúszva érkezett meg, ráadásul akadt néhány alkatrész is, amit újra kellett szabniuk, mert azok nem feleltek meg a FIA szabályainak.

"Bármi lehetséges a Forma-1-ben, de varázslatok nincsenek. Minden okkal történik, ezért úgy vélem, ha megtaláljuk az ideális beállításokat, esetleg a szerencse is mellénk áll, akkor szerezhetünk pontokat"

- értékelt reálisan a lengyel pilóta. Hogy ez a hőn áhított pontszerzés Bakuban történik-e meg, arra ne nagyon fogadjunk, mindenesetre van min dolgoznia a Williams munkatársainak, mert ez az idény eddig nagyon rosszul néz ki a britek szemszögéből. Szegény embert pedig az ág is húzza, Russell autóját egy csatornafedél zúzta tönkre az első azerbajdzsáni szabadedzésen...

Címkék: Forma 1, Williams

A tökéletesen elhelyezett reklám iskolapéldája

2019.04.22.
Ragnar Volarus

Késhegyre menő harc folyik a Forma-1-ben is a szponzorok között a minél jobb helyekért. Az Emirates légitársaság most nagyon betalált. Lando Norris koccan és repül, eközben a háttérben az Emirates "Fly Better", azaz Repülj jobban! feliratú táblája. Zseniális!

A Ferrari nem lop, hanem tanul a jobbtól

2019.04.18.
Ragnar Volarus

A Ferrari csapatfőnöke nem lacafacázott, és kerek-perec elárulta, hogy a Mercedestől vesznek át ötleteket. Ebben látják az esélyét a felzárkózásnak, mert saját merész aerodinamikai ötleteik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Mindenkinek kerekedett a szeme szezon elején a Ferrari és az Alfa Romeo rendkívül szokatlan aerodinamikai megoldásaitól. Mostanra viszont kiderült, hogy a merészség nem párosul jó eredményekkel. A szinte véglap nélküli első szárnyak minden előnye kimerült abban, hogy szokatlanok. 

Emiatt az olaszoknál már egyenesen a hátsó szárny lecserélése a következő napirendi pont, melyet a Mercedeshez hasonlóan alakítanának ki, ismerte el a csapatfőnök.

„Egy olyan hátsó szárny érkezik hamarosan, mint a Mercedesé!”

– kürtölte világgá az Auto Motor und Sport hasábjain Mattia Binotto.

Mindenesetre dicséretes, hogy a Ferrari bevallja, bakot lőtt. Ám kissé formabontó - akárcsak a balul sikerült szárnypróba -, hogy ennyire nyíltan felvállalják, hogy a legnagyobb riválistól csenik el a megoldást. Nico Rosberg is ráerősített erre és elkotyogta, beszélt a Kínai Nagydíjat követően néhány ferraris szakemberrel, akik elárulták neki, hogy már Barcelonában az új hátsó légterelő lesz látható a piros autókon. Persze valószínűleg az első szárnyon is módosítania kell majd az olaszoknak, hogy kihozzák a legtöbbet az új elemből. 

A sakkjátszmában a következő lépés a Mercedesé. 

Címkék: Ferrari, Forma 1, Mercedes

Ezeket a cikkeket olvastad már?