Kiemelt bejegyzések

Michael Schumachert kórházba szállították!

Michael Schumachert kórházba szállították!

2019.09.10. | Kecskés István

Természetesen konkrétumokat nem jelentett be senki, de német és francia lapok is megírták, hogy egy párizsi kórházba szállították minden idők legnagyobb Forma-1-es bajnokát.

Tovább
Leclerc visszaverte Hamilton és Bottas támadását is, újra futamot nyert

Leclerc visszaverte Hamilton és Bottas támadását is, újra futamot nyert

Tovább
Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

Olasz Nagydíj: Leclerc indul az élről, többen eltaktikázták az időmérőt

Tovább

Ki nem találná, melyik Forma-1-es csapat fejlődött a legtöbbet

2019.08.27.
Dorogi László

Érdekes infografikával állt elő a Forma-1 hivatalos Facebook oldala. A szezon feléhez érve azt vizsgálták meg, melyik csapat mennyit fejlődött, vagy éppen esett vissza az egy évvel korábbi teljesítményéhez képest.

Fotó: autosport.com

Ehhez egy végtelenül ésszerű és egyszerű statisztikai adatot vettek alapul: azt nézték meg, hogy melyik istálló mennyivel szerzett több, vagy kevesebb pontot 12 futam elteltével, mint 2018-ban. A pontszámokat végül átváltották százalékos arányba, hogy minden csapatnak saját magához mérten állapítsák meg, mennyit lépett előre, vagy éppen hátra, az eredmény pedig igencsak meglepő.

A szezon feléhez érve elmondható, hogy a legtöbbet az Alfa Romeo (leánykori nevén Sauber Ferrari) lépett előre, amiben vastagon szerepet játszik Kimi Raikkönen szerződtetése. A Jégemberrel a fedélzeten, no meg az elmúlt hetekben a megerősödő Antonio Giovinazzinak köszönhetően 42 százalékkal gyűjtöttek eddig több pontot, mint tavaly ilyenkor, s bár ez pontszámban csupán 13 egységet jelent, mégis ők érték el a legnagyobb fejlődést.

A második helyen a szintén megtáltosodó McLaren áll, amely nem kevesebb mint 30 ponttal szerzett eddig többet, mint egy évvel korábban, ezzel 37 százalékos fejlődési mutatóval övék a képzeletbeli dobogó második helye, s igaz, ami igaz, mind Lando Norris, mind Carlos Sainz kiválóan teljesít idén.

A képzeletbeli bronzérmet a Toro Rossósok akaszthatják a nyakukba, hiszen 15 ponttal és 35 százalékkal állnak jobban mint tavaly, pontszámban viszont nem meglepő módon a Mercedes lépett előre, köszönhetően Bottas remek szezonrajtjának és az idén is verhetetlennek tűnő világbajnoknak, Lewis Hamiltonnak. Az ezüst nyilak 93 egységgel szereztek eddig többet mint 2018-ban, de ez az összpontszámukhoz mérten "csupán" 21 százalékos javulás.

Hogy a vesztesekre is vessünk egy pillantást, bizony itt találjuk a Ferrarit, a maranellóiaknak közel sem a szájuk íze szerint alakul az idény eddig. Sebastian Vettel továbbra sem találja régi önmagát, Charles Leclerc-kel pedig hol a technika, hol a csapat hol éppen saját maga babrál ki. Az olaszok 47 ponttal állnak most rosszabbul mint tavaly ilyenkor, ez pedig 14 százalékos romlást jelent.

Nem lehet büszke magára a Racing Point, a Renault és a Haas sem, közülük a franciák veszítettek pontszámban a legtöbbet: Daniel Ricciardo szerződtetése ide, vagy oda, 43 egységgel állnak most kevesebbel mint egy évvel ezelőtt. A Racing Point 28, a Haas Ferrari 40 ponttal áll rosszabbul. Furcsán hangzik, de százalékosan a Williams veszítette a legtöbbet tavalyhoz képest, pedig ők csak három pontot buktak a 2018-as teljesítményükhöz képest, de mivel eddig egyetlen világbajnoki pontocska árválkodik csak a nevük mellett, nem meglepő a dolog.

Nem ejtettünk szót a Red Bullról, amelynek eddig szinte csak Max Verstappen húzta a szekerét, de Pierre Gasly gyenge teljesítménye sem rontotta le annyira az összképet, hogy ne beszélhessünk az osztrákokról előrelépő istállóként, most 21 ponttal állnak jobban mint tavaly ilyenkor, a továbbiakban viszont Alexander Albonnak kell majd többet raknia a közösbe.

A Forma-1-es szezon hétvégén a Belga Nagydíjjal folytatódik.

Alonso ismét visszatérhetett volna a Forma-1-be

2019.08.17.
Dorogi László

A kétszeres spanyol világbajnoknak viszont egyelőre nem fűlik a foga a nagy újrakezdéshez. Pedig most nem is egy bóvli csapat invitálta újra a száguldó cirkuszba.

Fotó: Sky Sports

Ahogy azt a Blogstar is megírta, a szezon felénél páros lábbal rúgta ki köszönte meg Pierre Gasly szolgálatait a Red Bull istálló és egy helycserés támadással a Toro Rossós Alexander Albont ültette a francia pilóta helyére a 2019-es idényből hátra lévő kilenc futamra. Miközben Gasly búsan bandukolhat vissza az utánpótláscsapathoz, a spanyol sajtó ismét megpendítette az Alonso-szálat.

Pilótacsere a Red Bullnál, lefokozták az alul teljesítő Gaslyt

A Belga Nagydíjon már nem a Pierre Gasly lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bull Hondánál. A franciát a Toro Rossós Alexander Albon váltja. Sokan felkapták a fejüket, amikor a Red Bull a szezon előtt bejelentette, a francia Pierre Gasly lesz a 2019-es idényben Max Verstappen csapattársa az istállónál.

A Red Bull ugyanis állítólag a Brit Nagydíj ideje alatt felvette a kapcsolatot a Forma-1 kétszeres világbajnokával, hogy ugyan üljön már be a második számú autójukba Max Verstappen mellé, de Alonso köszönte szépen a lehetőséget, ismét nemet mondott. No, nem az osztrákoknak ismét, hanem úgy am block a Forma-1-nek. Tavalyi visszavonulása óta hetedik alkalommal keresték meg a visszatérés ügyében - persze, ha lehet hinni egyáltalán ezeknek a híreknek.

Alonso egyébként azért kosarazta ki a Red Bullt, mert szerinte az osztrákok idei autója nem alkalmas arra, hogy a világbajnoki címért versenyezzen vele, ennek viszont némileg ellentmond Max Verstappen elmúlt hetekben mutatott teljesítménye.  A spanyol esetleges visszatérése egyébként folyamatosan lázban tartja a Forma-1 világát, hozták már szóba a Mercedesszel Valtteri Bottas kárára, látta benne a sajtó a megrekedt Sebastian Vettel helyettesét a Ferrarinál, ennek ellenére a nagy comeback várat magára.

A spanyol fenegyerek egyébként nem unatkozik, most éppen a Dakar ralit tűzte ki magának teljesítendő célként, s nemcsak a Forma-1-ben, de az IndyCarban és a Formula E-ben is tárt karokkal várják.

Ricciardo a Ferrarihoz tart?

2019.08.14.
Dorogi László

A közkedvelt ausztrál autóversenyző a szezon előtt tette át székhelyét a Red Bulltól a Renault-hoz, de ezzel egyelőre úgy tűnik, nem hozott jó döntést. Valószínűleg nem kell örökké rossz autóval köröznie...

Fotó: motorsport.com

Sebastian Vettelnek nagyon nem megy az elmúlt egy évben a versenyzés, a Forma-1 négyszeres világbajnoka csak árnyéka önmagának. Nem véletlen, hogy egyre többen pletykálnak arról, hogy hamarosan elhagyhatja a Ferrarit, sőt vissza is vonulhat a száguldó cirkusztól, persze ezeket a pletykákat még senki nem erősítette meg.

Mindenesetre a Ferrari már el is kezdte keresni a német utódját, aki könnyen lehet, hogy Daniel Ricciardo lesz. Vettelt 2020-ig élő szerződés köti a maranellóiakhoz, ugyanakkor egyelőre még nem hosszabbította meg kontraktusát, sőt arról is hallani, hogy talán nem is tölti ki.

A Sky Sports Italia viszont úgy tudja, a német pilóta jövőre még biztosan Charles Leclerc csapattársa marad, viszont 2021-től biztosan Ricciardo váltaná a Ferrari volánjánál. Ez azért is tűnik reálisnak, mivel az ausztrált is 2020-ig köti szerződés a Renault csapathoz, de bizonyos belsős infók szerint ha a Ferraritól vagy a Mercedestől kap ajánlatot, akkor bármikor szabadon távozhat.

Forma-1: mennyire aranybánya a Toro Rosso a Red Bull számára?

2019.08.12.

A Red Bull döntése értelmében Pierre Gasly és Alexander Albon helyet cserélnek a szezon hátralévő részében. A pilótacsere kapcsán felidézzük, hogy mire mentek a Forma-1-ben a Toro Rosso nagy ígéretei.

Fotó: bbc,com

2006-ban azzal a céllal hozták létre a Toro Rossót, hogy a Red Bull pilótaprogramjában résztvevő tehetségek számára lehetőséget biztosítsanak a Forma-1-ben. Az új istálló meglehetős népszerűtlenségnek örvendett, hiszen sokan csak Dietrich Mateschitz játékszerének tekintették az anyaistállót is, a mezőnyben egyedüliként (lefojtott) V10-es motort használhattak, ráadásul a Minardi helyét vették át a királykategóriába. 

Vitantonio Liuzzi és Scott Speed volt az a két pilóta akivel elkezdődött a Toro Rosso F-1-es története, a 2006-os Bahreini Nagydíjon. A szakértők meglehetősen vegyesen fogadták, hogy ez a két fiatal versenyző kapta meg a lehetőséget. 

Az olasz pilótát az egyik legnagyobb tehetségégként harangozták be, mint egykori Forma-3000-es bajnokot és gokart-világbajnokot, ám egy évvel korábbi debütálása a nagycsapatnál csalódást okozott. Liuzzi akkor felváltva vezette a Red Bullt Christian Kilennel, ám a szezon közepétől a kevesebbre taksált osztrák kapta meg a csapat második ülését. Speed a GP2-es sorozat harmadik helyezettjeként érkezett, ám sokan túl forrófejűnek tartották ahhoz, hogy sokra vigye. 

A debütálás nem is sikerült túl jól: a két Toro Rosso szinte folyamatosan a mezőny hátsó felében foglalt helyet az időmérők során, és mivel csak a harmatgyenge Midlantnél és az óriási technikai hátrányban lévő Super Agurinál voltak gyorsabbak, a pontszerzés is sokáig álom volt. Az egyetlen pontszerzés Liuzzi nevéhez fűződött, aki az Amerikai Nagydíjon lett nyolcadik a kilenc beérkező közül. Speed néhányszor legyőzte csapattársát az időmérőn, így végül 2007-re is megkapták a lehetőséget. 

A második év azonban katasztrofálisan indult: nem volt elég, hogy még a Super Aguri is átlépte a csapatot a ranglétrán, a technikai hibák szinte állandóak voltak a csapatnál, Speed pedig többször is önhibájából esett ki. Az amerikai viselkedése ráadásul a pályán kívül is elviselhetetlen volt: Ausztráliában a Red Bullos David Coultharddal ordibált a futamot követően, kicsapongó életet élt, sőt Franz Tost csapatfőnökkel fizikai konfliktusba is bonyolódott. Természetesen nem várták meg a szezon végét, hanem még a nyáron kirúgták. 

Azok a pilóták akik a Toro Rossonál lehetőséget kapnak, ha nem is a Forma-1-ben, de egy másik elitkategóriában sikeresek lesznek általában. Speed kivételnek számít, sem a Nascarban, sem az IndyCarban nem termett neki babér, a Formula-E-ben egyszer volt dobogós, így jelenleg az amerikai ralikrossz bajnokságban versenyez. Ott ugyan sikeres, de a tehetsége többre predesztinálta. 

Speed helyére a BMW-től Sebastian Vettelt vásárolták meg, aki Robert Kubica helyetteseként pontot szerzett Indianapolisban. Ezzel a pilótacserével pedig elkezdődött a Toro Rosso aranykora, amelyet ironikus módon egy olyan pilóta hozott el, akinek semmi köze nem volt a Red Bull pilótaprogramjához. 

Vettel érkezésének gyümölcse az ázsiai futamokra érett be igazán. Japánban az ifjú német a kilencedik helyre kvalifikálta magát és csak azért nem végzett dobogós helyen, mert a biztonsági autó mögött ütközött Mark Webberrel. Kínában aztán már nem állította meg semmi az akkor még csak ígéretnek számító pilótát, aki a bravúros negyedik helyen ért célba. A csapat örömét Liuzzi hatodik helye fokozta. 

Az olasztól ezzel elköszöntek a csapatnál és 2008-ra nem is talált helyet magának. "Tonio" még versenyzett a Force Indiánál (2009-10) és a harmatgyenge 
HRT-nél (2011), de végül ő is azon pilóták közé került, akik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 

Vettel maradása 2008-ra  természetes volt, mellé pedig nem egy Red Bull által kinevelt tehetség, hanem egy igazi nagyágyú érkezett. Sebastien Bourdais 2002-ben Forma-3000-es bajnok volt, 2004 és 2007 között pedig uralta a Champ Car szériát. Óriásiak voltak a várakozások, hogy "Der Seb" és "Le Seb" milyen eredményeket fog elérni, ám a német nagyon hamar a maga javára fordította a párharcot. 

Monacóban debütált a csapat új autója az STR 3, amely a Toro Rosso történetének legjobb konstrukciója lett. Vettel rögtön egy ötödik hellyel avatta fel az új versenyautót a monacói esőben, sorra gyűjtötte a pontokat és utasította rendre maga mögé a Red Bull autóit is. Az év utolsó hét futamából hatszor a legjobb nyolcban végzett, ám egyértelműen a monzai hétvége emelkedik ki nemcsak a szezon, de a csapat történetéből is. 

Fotó: Reuters

Alig két hónappal a 21. születésnapja után Vettel előbb megszerezte a pole pozíciót Monzában, majd végig vezetve aratott rajt-cél győzelmet az utóbbi évtizedek egyetlen esős Olasz Nagydíján. Nem is volt kérdés, hogy ő kapja meg a visszavonuló David Coulthard megüresedő helyét a Red Bullnál, és így ő lett az első olyan pilóta akivel a Toro Rosso elérte a célját. A többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem. 

Bourdais közben szenvedett és két hetedik hely mellett nem sok vizet zavart, Monzában meglett volna neki is a lehetősége a szép eredményre, ám a harmadik rajtkockából indulva autója lefulladt a rajtnál és végül nem szerzett pontot. Távozásáról sokáig pletykálták, ám végül még a 2009-es szezonra megkapta a lehetőséget. 

Sebastien Bueminek nem volt könnyű dolga Vettel helyének átvételével, és bár a fiatal svájci nem tudta azokat az eredményeket elérni, mint német kollégája, mégsem okozott csalódást. Rögtön az első futamon jobb eredményt ért el, mint Bourdais és a Német Nagydíjig jobban is teljesített csapattársánál. Azért csak a hockenheimi fordulóig, mert az egykori Champ Car-bajnokot a futamot követően kirúgta a csapatvezetés. 

Bourdais-val szemben óriási reményei voltak mindenkinek, ám a francia pilóta dicstelenül távozott a "Száguldó cirkuszból". A karrierje alaposan hanyatlani kezdett és csak az utóbbi években került újra stabil pályára, mikor is elkezdett futamokat nyerni az IndyCarban. 

Jaime Alguersuari lett az akit Bourdais helyére szerződtettek és a spanyol minden idők legfiatalabb Forma-1-es pilótájaként debütálhatott a Hungaroringen. Pontot ugyan nem szerzett első F-1-es félévében, de a csapatvezetőket így is meggyőzte szerződtetéséről. 

2010-re tehát maradt a Buemi-Alguersuari felállás, ám az eredményeket tekintve mindketten inkább a középmezőnyhöz tartoztak, mintsem, hogy meglássák bennük az új Vettelt. Egy teljes év alatt négy ileltve három alkalommal szereztek pontot, de ez is elég volt ahhoz, hogy 2011-re is lehetőséghez jussanak. 

Érezni lehetett, hogy mindkét pilóta érzi, hogy ez az utolsó lehetőségük és több, mint háromszor annyi pontot gyűjtöttek, mint egy évvel korábban. Hiába voltak azonban egyre stabilabban ott a legjobb 10-ben, mindkettejüknek menniük kellett. 

Két év tehát lényegében kútba esett a csapatnál, mivel nemhogy a Red Bullnál, de semelyik másik csapatnál sem kapták meg a lehetőséget ezek a pilóták a Forma-1-ben. Életútjuk pedig nem is lehetne eltérőbb: Buemi hamar talpra állt és kétszeres Endurance-világbajnok (2014, 2018-19), kétszeres Le Mans-i győztes (2018, 2019) valamint Formula-E világbajnok (2015-16) lett. Alguersuari ellenben teljesen eltűnt a süllyesztőben, két évig még tesztelt a Pirellinek, ám egy rosszul sikerült Formula-E idény után 26 évesen bejelentette visszavonulását. 

A teljesen újonc Jean-Eric Vergne, valamint a HRT-vel némi tapasztalatot szerző Daniel Ricciardo kapta meg a lehetőséget a 2012-es idényre. Az ausztrál rögtön a szezonnyitón pontot szerzett hazai pályán, de Vergne is hamar bizonyította, hogy nem lesz számára nagy ugrás a királykategóriában való versenyzés. Szinte folyamatosan egymás mögött végzett a két autó, de egyikük sem tudott fölénybe kerülni az első évük során. Végül Vergne szerzett több pontot kettejük közül (16-10). Ami viszont nagy problémát jelentett, hogy a más szintet képviselő (vagy inkább lefelé kilógó) Caterham-Marussia-HRT hármas után a Toro Rosso szerezte a legkevesebb pontot. 

Fotó: autosport.com

Egy évvel később a helyzet annyiban változott, hogy a Williams a csapat mögé került, valamint Daniel Ricciardo szerzete kettejük közül a több pontot. Az ausztrál ezzel megkapta Mark Webber helyét a Red Bullnál, Vettel után az első lett, aki feljebb léphetett és lett hétszeres futamgyőztes 

Vergne teljesítménye arra azért elég volt, hogy még egy évet vezethesse a Toro Rossót, csapattársnak viszont megkapta Danyil Kvjatot. Az orosz pilóta kinevezése nem okozott osztatlan sikert, mivel sokan azt várták, hogy az alacsonyabb kategóriákban remekelő Antonio Felix Da Costa kapja meg a lehetőséget. Ami hab volt a tortán, hogy Kvjat nem is versenyzett a GP2-ben, hanem egyből a GP3 megnyerése után debütálhatott. 

Az orosz teljesítménye azonban hamar elűzte a kételyeket. Első négy futamából háromszor pontot szerzett és stabilan célba hozta az autót szinte mindig. A kvalifikációkon sokszor Vergne előtt végzett, hazai nagydíján pedig az előkelő ötödik helyről startolhatott. Hiába szerzett Vergne jóval több pontot, nem keltett nagy meglepetést, hogy Kvjat lett az akit a távozó Vettel helyére szerződtetett a nagy csapat. 

Vergne nem is talált helyet magának 2015-re, ő azonban szintén talpra tudott állni az F-1-es időszakot követően. Jelenleg a Formula-E-ben és az Endurance-vb-n is bizonyítja képességeit, előbbi szériában immáron kétszeres világbajnoknak mondhatja magát. 

2015-ben így egy újabb újoncpáros vezethette a Toro Rossókat: Carlos Sainz Jr. a WSR bajnokaként, míg Max Verstappen Alguersuarihoz hasonlóan korrekorderként érkezett a mezőnybe. A hollanddal kapcsolatban is megvoltak a kétkedések, tekintve, hogy egy európai Forma-3-as harmadik helye volt az egyetlen jelentős eredménye, és még a 18-at sem töltötte be. 

Verstappen viszont nemcsak, hogy szemtelen, ám mégis érett stílusával cáfolt rá a kétkedőkre, de szinte azonnal szállítani kezdte az eredményeket. Már a második futamán pontot szerzett, a szezonhajrában pedig hatszor végzett a legjobb 10-ben zsinórban. A csúcspontot a magyar és az amerikai futam jelentette, mindkét alkalommal negyedikként intették le. 

Sainz éve szintén jól sikerült egy újonchoz képest, ám csapattársa kissé elhomályosította őt. Nem volt kérdéses egyik pilóta jövője sem a csapatnál, 2016-ban azonban már nem sokáig alkották ők az istálló pilótapárosát. 

Fotó: AP

Remek rajtot vett a csapat és az új idény első három versenyéből kétszer is dupla pontszerzésnek örülhettek. Az Orosz Nagydíjat követően aztán Danyil Kvjatot kitették a Red Bulltól, mivel már másodszor ütközött a szezonban Sebastian Vettelel (Rossz nyelvek szerint a németnek is köze van a váltáshoz.) és az oroszt visszaminősítették a fiókcsapathoz. Dr Helmut Marko és a csapatvezetés végül Verstappent választotta a két ifjú titán közül, így lényegében egy olyan helycsere történt, amilyen a mai napon is. 

Verstappen azonnal élt a kínálkozó lehetőséggel és első Red Bullos versenyét meg is nyerte. Azóta az eredményeket szállítja, így Vettelhez és Ricciardohoz hasonlóan ő is bevált a nagycsapat számára. 

Kvjat számára nyilván elviselhetetlen volt a helyzet, mivel hiába szállított néhány jó eredményt is, mégis lefokozták. Az orosz nem is tudott sokáig megfelelő teljesítményt nyújtani és egyértelműen Sainz mögé került a csapaton belüli hierarchiában. A spanyol pilóta sorra szerezte a pontokat és három alkalommal is a hatodik helyen fejezett be egy versenyt. Kvjat ellenben maximum a spanyolországi leggyorsabb körére lehetett csak büszke. 

2017-re sem változott semmit a helyzet: Kvjat mindössze két kilencedik helyet tudott felmutatni, és teljesen motiválatlanul vezetett. Sainz ellenben továbbra is remekelt és a csapat pontjainak nagy részét megszerezve kezdte igazolni, hogy a saját jogán is kiváló pilótája és "nem csak egy ralilegenda fia". A szezon csúcspontja a Szingapúrban elért negyedik hely volt a spanyol pilóta számára. 

Az év vége egy óriási káosz lett azonban a Toro Rossonál: az egész Kvjat leváltásával kezdődött Szingapúr után és az orosz helyére az újonc Pierre Gasly került. Szezon közben azonban Sainz is távozott és elment a Renault-hoz, miután érezte, hogy erőn felüli eredményei sem lesznek elegek ahhoz, hogy lehetőséget kapjon a Red Bullnál. A spanyol azóta is az egyetlen, aki úgy távozott a Toro Rossotól, hogy azonnal szerződést kapott egy Red Bullhoz nem köthető csapattól. Carlos Jr azóta már a Mclarennél versenyez és egyre inkább bizonyítja, hogy méltó arra a hírverésre amely a megérkezését övezte. 

Az ő helyére a Le Mans-i győztes Brendon Hartley érkezett. Az amerikai futamra aztán vissza kellett hívni a már leváltott Kvjatot, mivel Gaslynak egy másik kategóriában volt futama. Az orosz pontot is szerzett, ám nemhogy nem került vissza, nem sokkal később a Red Bull kirúgta őt. A közjátéknak, valamint az F-1-es szinten tapasztalt pilóták szerepeltetésének meglett a csapat számára a böjtje: az ötödik helyett csak a hetedik helyen végeztek a konstruktőrök bajnokságában. 

Gasly és Hartley is maradhattak 2018-ra és a francia hamar bizonyítani is tudta képességeit. Bahreinben egy szenzációszámba menő negyedik helyet szerzett, majd további kiváló eredményekkel hívta fel magára a figyelmet és vált a jövő egyik nagy reménységévé. Hartley ellenben nem tudott élni a sansszal és néhány összeszenvedett ponttal távozni kényszerült az idény végén. Az új-zélandi versenyzőt azóta már a Toyota Endurance-csapata szerződtette, így visszatérhet abba a szériába, amelyben sikert-sikerre halmozott. 

Mivel Daniel Ricciardo 2019-re aláírt a Renault-hoz, így Gasly eredményei után evidens volt, hogy ő fogja megkapni az idei szezonban a lehetőséget a Red Bullnál. 

A 2019-es szezon előtt aztán megint jött egy meglepetés a csapattal kapcsolatban: Danyil Kvjat ugyanis szerződést kapott a teljesen szezonra, alig másfél évvel azután, hogy kitették a szűrét. Az orosz csapattársa az abszolút újonc Alexander Albon lett, aki több mint 60 éve az első thaiföldi pilóta a sorozatban. 

A Toro Rosso pedig elkezdett egyre jobban teljesíteni: a pontszerzések ismét folyamatosak voltak a pilóták részéről, Albon korát meghazudtoló rutinossággal szokott bele a királykategóriába, Kvjat pedig régen mutatkozott ennyire motiváltnak. A szezon eddig csúcsát a Német Nagydíj jelentette, ahol Kvjat dobogóra állhatott, Albon pedig hatodikként ért célba.

Pierre Gasly ellenben nem tudta hozni a szintet a Red Bullnál. Amíg Max Verstappent lassan titkos vb-esélyesnek kiáltják ki, addig a francia nemhogy még dobogóra sem állt, de versenykörülmények között sokszor egy perccel csapattársa mögött zárta a nagydíjat. Hiába kommunikálta azt Christian Horner, hogy pilótájukban bíznak még, úgy tűnik elfogyott a bizalom. 

Az volt a várakozást, hogy Kvjatot visszaültetik a nagycsapatba, és ő is tett olyan nyilatkozatokat, amelyben erre való reményét fejezte ki. A csapatvezetés azonban máshogy döntött és végül Alexander Albon kapja meg a lehetőséget. 

Fotó: AFP

A Toro Rosso 2006 óta íródó történetében összesen 14 pilóta kapott lehetőséget a bizonyításra. Közülük Albonnal együtt hatnak sikerült feljebb lépnie a Red Bullhoz. Közülük egyértelműen bevált a négy vb-címet szerző Vettel, valamint a többszörös futamgyőztes Verstappen és Ricciardo. Kvjat ha nem is volt teljes kudarc, de olyan eredményekre mint az említett pilóták nem volt képes, Gasly pedig csak szenvedett az autó valódi teljesítményét nézve. 

Három olyan pilóta van akit a Red Bull "lefelé buktatott" a fiókcsapathoz: Liuzzi nem tudott kitörni soha a középmezőnyből, Kvjat karrierjét majdnem tönkre tette ez a lépés és kérdéses, hogy Gaslyval mi lesz most. 

A maradék öt pilóta közül Sainz volt az akinek nem a Toro Rosso-ból való távozás vagy a Red Bullhoz szerződés jelentette az F-1-es karrierje végét, sőt szakértők szerint egy valamirevaló autóval ő akár a győzelmekre is képes lenne. Buemi, Vergne illetve az IndyCar-ban magára találó Bourdais más szériákban bizonyították, hogy az F1-ből való távozás nem egyenlő a sikertelenséggel. Speed amerikai ralikrossz bajnoki címei nem számítanak világraszóló eredménynek, így őt is oda lehet sorolni ahová Alguersuarit, vagyis azok közé, akik a lehetőség elszalasztása után eltűntek a nemzetközi autósport palettájáról. 

Finoman szólva is érdekesnek ígérkezik majd a Toro Rosso felállása a szezon második felében két olyan pilótával akik nem tudtak élni azzal a sansszal, amit a Red Bull biztosított számukra. Kvjat példáján keresztül már láttuk, hogy mivel is jár egy ilyen húzás, kérdés, hogy Gasly hogyan reagálja le ezt a jelenlegi szituációt. Az orosz pilóta lelke is háboroghat azonban, hiszen visszatérését követően élete formájában vezet, ám ez mégsem volt elég ahhoz, hogy megmutathassa, hogy hiba volt őt leírni. Albonnak kilenc futama van, hogy bizonyítsa, hogy megérett a feladatra és megérdemel egy teljes szezonra szóló szerződést is majd 2020-ra. A 23 éves  versenyző kvalitásai vitathatatlanok, azonban amint a példa is mutatja a tehetség nem mindig elég ahhoz, hogy a Red Bull szintjét valaki megugorja. 

Pilótacsere a Red Bullnál, lefokozták az alul teljesítő Gaslyt

2019.08.12.
Dorogi László

A Belga Nagydíjon már nem a Pierre Gasly lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bull Hondánál. A franciát a Toro Rossós Alexander Albon váltja.

Fotó: formula1.com

Sokan felkapták a fejüket, amikor a Red Bull a szezon előtt bejelentette, a francia Pierre Gasly lesz a 2019-es idényben Max Verstappen csapattársa az istállónál. A fiatal francia pilóta viszont egyáltalán nem tudott felnőni a feladathoz, az időmérő edzéseken rendre kikapott Verstappentől, ráadásul gyakran súlyos tizedmásodpercekkel. A futamokon sem tudta igazán tartani a lépést a hollanddal - 63 világbajnoki pontot kapart össze, míg Verstappen 181 pontjával az összesített táblázat harmadik helyét foglalja el. A Red Bullban tehát megvan a potenciál a futamgyőzelmekre, ezért a csapat úgy döntött, eddig tartott a bizalom a francia irányába.

A nyári szünet után Belgiumban száll harcba a mezőny ismét a világbajnoki pontokért, ám Gasly Spában már a Toro Rossóval versenyez majd, a Red Bull kistestvérétől pedig Alexander Albon ül át a francia helyére a szezon végéig.

Albon a tavalyi idényt még a Formula 2-ben töltötte, de bokszutcai hírek szerint lenyűgözte érettségével a Red Bull vezetőit, Németországban pedig pályafutása eddigi legjobb helyezését elérve a hatodik helyen haladt át a célon.

"A Red Bullnak különleges a helyzete a Forma-1-ben, hiszen négy igazán tehetséges pilótával is profi szerződést köthet a Toro Rossónak köszönhetően. A csapat a következő kilenc versenyen megadja a lehetőséget Alexnak, hogy bebizonyítsa, képes lehet 2020-ban is Max csapattársaként versenyezni"

- írta az osztrák istálló közleményében.

Forma-1: a Mercedes stratégiája kivégezte Verstappent

2019.08.04.
Dorogi László

Lewis Hamilton végtelenül türelmes versenyzéssel őrölte fel a versenyben szinte végig vezető Max Verstappent a 34. Magyar Nagydíj hajrájában és tovább növelte előnyét a világbajnoki pontverseny élén.

Fotó: formula1.com

Max Verstappen már azzal történelmet írt a Hungaroringen, hogy megszerezte a pole pozíciót az időmérő edzésen. Egyrészt azért, mert ezzel ő lett a Forma-1 történetének 100. pilótája, akinek sikerült megszereznie az első rajtkockát egy versenyhétvégén - ehhez 93 nekifutásra volt szüksége -, s ebből az is kiderül, hogy a hollandnak pályafutása során először sikerült ezt végrehajtania. Egy esetleges futamgyőzelemmel pedig egyenesen Lewis Hamilton első számú kihívójává léphetett volna elő.

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjon szinte tökéletes körülmények között rajtolhatott el a mezőny, 24-25 Celsius-fokos hőmérséklet és száraz időjárás fogadta kegyeibe a pilótákat. A Red Bullnál leginkább azért izgulhattak, mert Verstappen a szezonban korábban már két rajtot is alaposan elszúrt - múlt héten Hockenheimben is nagyon beragadt -, ám ezúttal tökéletesen kapta el a startot a holland, s hiába tűnt gyorsabbnak a mögüle rajtoló Bottas-Hamilton páros, a Red Bullnak sikerült megtartania első helyét.

S ha már a két Mercedesről beszélünk: a legparázsabb csatát az ezüst nyilak vívták az első métereken, Hamilton pazarul kapta el a rajtot, de Bottas nem igazán engedte el maga mellett - miért is tette volna? A címvédő végül egy agresszív, ám szabályos manőverrel körbeautózta a finnt, ráadásul Bottas autójának első szárnya meg is sérült az akció során, így a Mercedest Charles Leclerc és Sebastian Vettel is megelőzte néhány pillanat alatt, az ötödik kör végén ki is kellett állnia a boxba egy orrkúp cserére, amivel visszaesett a mezőny végére.

A 17. kör végére körvonalazódni látszottak az erőviszonyok, no meg az is, hogy két pilótának lesz reális esélye a futamgyőzelem megszerzésére: Verstappen és Hamilton alaposan ellépett a mezőnytől, Leclerc és Vettel képtelen volt tartani a vezető kettős tempóját. Hamilton viszont nagyon is tartotta a lépést az élen haladó Verstappennel, magabiztosan tartva a két másodperc körüli különbséget, mindeközben Kvjat és Albon hozta a szívbajt a Toro Rosso szerelőire, az orosz és a thai pilóta is agresszívan harcolt a 12. pozícióért, ezt végül a Hockenheimben dobogóra álló orosz kaparintotta meg időlegesen.

A 24. körre Hamilton már egy másodpercre megközelítette a tapadását veszítő Verstappent, aki egyre inkább panaszkodott is a rohamosan fogyó abroncsokra, miközben a brit gumijai kifejezetten jó állapotúnak tűntek. Két körrel később a Red Bull ki is hozta kerékcserére Verstappent, és a közepes keverékű abroncsokat a kemény váltotta, ráadásul sikerült visszajönnie a második helyre, a két Ferrari elé, innentől kezdve pedig Hamilton kezébe került az első helyének a sorsa. A Mercedes szerelői többször is megpróbálták imitálni a kerékcserét, de a brit egyszer sem érkezett a boxba, ellenben Verstappen friss abroncsai igen gyorsan felmelegedtek és azonnal elkezdte dobálni a leggyorsabb szektoridőket.

Hamiltont a 31. körben hozták ki és Verstappenhez hasonlóan kemény keverékű gumiszettet kapott, de a hollandnak nagyon simán sikerült megtartania első pozícióját, ám abban reménykedhetett a brit, hogy az öt körrel fiatalabb abroncsai a futam végét jobban bírják majd. Gondolhattuk ekkor.

Csakhogy Hamilton pillanatok alatt eltüntette a hat másodperces hátrányát, a 39. körben pedig már csak hajszálokon múlott, hogy nem előzte meg a hollandot - ebben a bukótér akadályozta meg. 21 körrel a futam vége előtt aztán merészet húzott a Mercedes, Hamiltont a második helyről kihozták egy újabb kerékcserére, kapott egy új szett közepes keverékű abroncsot és kényelmesen vissza is tudott jönni a második helyre, ráadásul reális esélye mutatkozott arra, hogy a kialakult 20 másodperces különbséget néhány kör alatt eltüntesse a kemény keverékű gumikon szenvedő Verstappennel szemben.

Bár néhány kör erejéig úgy tűnt, hogy erre nem lesz esélye, Verstappen abroncsai totálisan elfogytak a hajrára, s Hamilton pokoli tempót diktálva felzabálta a teljesen belassuló Verstappent. A hollandot a végén még kihozták egy kerékcserére, így a leggyorsabb körért járó plusz egy pontot megszerezte, de a Mercedes stratégiailag ezúttal a Red Bull fölé kerekedett. A harmadik helyre Sebastian Vettel jött be - hatalmas hátránnyal követve Hamiltont és Verstappent. A regnáló világbajnok ezzel hetedik győzelmét szerezte meg a Hungaroringen, ezzel pedig beérte az örökrangsorban Michael Schumachert - nem mellesleg növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben, s a nyári szünetre már úgy mehet el, hogy fél kezével fogja hatodik világbajnoki címének a fülét.

Forma-2: Mick Schumacher a Hungaroringen győzött először

2019.08.04.

Mick Schumacher futamot nyert a Forma-2-ben. A hétszeres világbajnok fia a hungaroringi sprintversenyen aratta első sikerét a kategóriában. 

Fotók: MTI

Mick Schumacher friss Forma-3-as Európa-bajnokként szerződött a szezon elején a Forma2-be. A  20 éves német pilóta eddig hat alkalommal szerzett pontot, ám dobogóra még nem állhatott és az eredményei is elmaradtak a várakozásoktól. Tegnap a negyedik helyről lett nyolcadik és így első helyről rajtolhatott a mai, fordított rajtrácsos futamon. 

Schumacher a rajtnál védekezni volt kénytelen Nobuharu Matsushitával szemben, ám visszaverte japán riválisa támadásait. Innentől kezdve viszont a Prema csapat pilótája végig vezetett és bár ellenfele végig egy másodperc körüli hátránnyal autózott mögötte, nem hibázott és győzött. 

Mick édeseapja Michael Schumacher 2001-ben a Hungaroringen szerezte meg pályafutása negyedik világbajnoki címét, valamint 1994-ben, 1998-ban, 2001-ben és 2004-ben is győzni tudott a magyar pályán. 

Címkék: Mick Schumacher

Magyar Nagydíj: Verstappen először indulhat az élről

2019.08.03.

Max Verstappen indulhat az élről a Magyar Nagydíjon. A Red Bull holland pilótája első rajtelsőségét szerezte meg élete 93. nagydíjhétvégéjén. 

Fotó: MTI

Felhős, de száraz időben kezdődhetett meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíj kvalifikációja. Az első szakaszban Charles Leclerc borzolta a kedélyeket, miután a Ferrari pilótája a gumifalnak csúszott és megtörte autója hátulját. A monacói versenyző autóját megjavították és végül gond nélkül jutott tovább a Q2-ből. 

George Russell óriásit ment a Williams lehetőségeihez képest, az újonc sokáig továbbjutásra állt, végül öt százados különbséggel maradt csak le a Q2-ről. Russellen kívül meglepetésre Daniel Ricciardo is idő előtt fejezte be az időmérőt, Lance Stroll, Sergio Perez és Robert Kubica búcsúja viszont nem számított meglepetésnek. A legjobb időt Max Verstappen futotta ebben az etapban 1:15,847-el. 

Lewis Hamilton a második szakaszban tovább javította a Verstappen által felállított körrekordot és elsőként jutott tovább a Q3-ba 1:15,548-as idővel. A hatszoros hungaroringi győztes mögött Verstappen 25 ezredes hátránnyal zárt, az élcsapatok pilótái közül egyedül Pierre Gaslynál rezgett a léc a továbbjutást illetően, de kilencedikként ő is továbbment. Két szakasz után Nico Hülkenberg, Alexander Albon, a legutóbb dobogóra álló, friss édesapa Danyiil Kvjat, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen búcsúzott két szakasz után. 

Max Verstappen rögtön a Q3 elején 1:15 alá vitte a pályacsúcsot, hogy aztán egy 1:14.572-es idővel próbálja meg sokkolni a többieket. Valtteri Bottasnak még volt esélye arra, hogy megelőzze a holland pilótát, de 18 ezreddel elmaradt vetélytársától. A Red Bull versenyzője így 93. futamán először rajtolhat majd az élről. Verstappen a 100. olyan versenyző aki első rajtkockát szerzett F1-es versenyhétvégén. A kvalifikációt Lewis Hamilton zárta a harmadik helyen. 

Charles Leclerc ezúttal is megelőzte Sebastian Vettelt, míg Pierre Gasly majdnem egy másodpercet kapott csapattársától. Lando Norris és Carlos Sainz helyezései bizonyítják a McLaren fejlődését, míg az ötödik sort Romain Grosjean és Kimi Raikkönen alkothatja holnap. 

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjra holnap 15 óra 10 perctől kerül sor a Hungaroringen. 

Végeredmény:

Ki nevet a mogyoródi célegyenes végén?

2019.08.01.
Dorogi László

Vasárnap rendezik meg a 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroroingen. A mogyoródi futam 1986 szerves része a száguldó cirkusznak és minden szezonban vízválasztó versenynek számít a hosszabb nyári szünet előtt. Most is sok mindenről dönthet.

Fotó: motorsport.com

Bár a világbajnoki pontverseny jelenlegi állása nem ezt sugallja, az utóbbi hetekben látott tendenciák azért adhatnak okot némi bizakodásra: talán nem kezelhetjük még kész tényként, hogy Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címét is zsebre vágja az idény végén - még ha az autósportok láthatatlan bábmesterei nagyon is ügyködnek ezen a dolgon. A világbajnoki címvédő alaposan megremegett az elmúlt hétvégén Hockenheimben, az élről rajtolva csupán tizenegyedikként ért célba, s tőle szokatlanul sok hibát követett el. Bár az Alfa Romeók utólagos kizárása miatt két világbajnoki pontot így is megszerzett, összességében kijelenthető, az idei legpocsékabb futamát sikerült összehoznia, de láttunk már tőle ilyet korábban, aztán mintha mi sem történt volna, szétdominálta a mezőnyt a következő hétvégén. Igen, persze, az igazsághoz hozzátartozik az, hogy torokgyulladással és betegséggel küzdve teljesítette a német versenyt, amit a hírek szerint fel is szeretett volna adni, ám ezt a csapata nem engedte, s mivel pontszerző helyen gurult át a kockás zászló menetszele alatt, ez a döntés a csapatot igazolta.

Hamilton az eddigi tizenegy futamból hetet nyert meg a 2019-es idényben, 41 pontos, elképesztően kényelmes előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt csapattársa, Valtteri Bottas előtt, ám akad egy pilóta a mezőnyben, aki az elmúlt hetekben élete formájában versenyez. Ez a pilóta nem más, mint a 21 esztendős Max Verstappen, s ha valaki azt mondta volna a szezon előtt, hogy féltávhoz érkezve ő tűnik majd Hamilton legveszélyesebb kihívójának, akkor biztosan kinevetik.

Alapvetően nem sokan gondolták azt sem, hogy a Red Bull ennyire versenyképes lesz, sőt, a Ferrarial teljesen egyenértékű - legalábbis ami a futamokat illeti. Ehhez persze kell a maranellóiak permanens töketlenkedése is, de ez már más lapra tartozik. Verstappen hatalmas népszerűségnek örvend a Forma-1-es rajongók körében, amit agresszív, ám az elmúlt időszakban már teljesen letisztult vezetési stílusával vívott ki magának, ráadásul az európai versenyhelyszínekre ellátogató holland szurkolók mindenhol pazar hangulatot varázsolnak az aszfaltcsík mellé - ez vélhetően így lesz Mogyoródon is. A fiatal holland pilóta az előző három futamból kettőt is megnyert, érdekesség, hogy azon versenyzők táborába tartozik, akik bár több futamot is nyertek, soha nem indulhattak a pole pozícióból.

Fotó: XPB

Hamilton és Verstappen mellett persze többen is jó eséllyel pályáznak a magyar futamgyőzelemre, többek között Charles Leclerc is, akinek tényleg kijárna már egy olyan versenyhétvége, ahol minden összeáll. A monacói versenyzőnek eddig nem alakul zökkenőmentesen első Ferraris éve, ez persze nem feltétlenül az ő hibája, viszont Hockenheimben egyértelműen a saját hibája miatt dobott egy nagyon értékes világbajnoki pontokat. Leclerc még sosem nyert futamot a száguldó cirkuszban, viszont jó hír lehet számára, hogy a korábbi legendák közül többen is a Hungaroringen aratták pályafutásuk első győzelmét: Fernando Alonso és Jenson Button is világbajnoki címet tudott nyerni a későbbiekben, jó ómen tehát a magyar aszfaltcsíkon megszerezni az első sikert.

S ha már a sikerről beszélünk, a mezőnyből talán senkinek sem hiányzik jobban ez, mint Sebastian Vettelnek, aki immáron több mint egy éve nem tudott versenyt nyerni, pedig a feltételek adottak. A négyszeres német világbajnok a Ferrarival még nem ért fel a csúcsra, a tavalyi Német Nagydíjon pedig saját hibájából törte össze az autót s azóta csak keresi önmagát - elsősorban mentálisan. Egy futamgyőzelem persze mindent megváltoztatna, de ahhoz tényleg egy tökéletes hétvégét kellene összehoznia az olaszoknak, ez pedig szemmel láthatóan hatalmas nehézségeket okoz nekik mostanság.

S persze nem szabad megfeledkeznünk Valtteri Bottasról sem, ha a potenciális mogyoródi futamgyőzteseket vesszük sorra, hiszen papíron a finn pilóta hátránya a legkisebb a világbajnoki éllovas Hamiltonnal szemben, bár ő is átkozhatja magát, hogy a második helyről állította falba autóját Hockenheimben, hiszen rengeteget faraghatott volna hátrányán csapattársával szemben.

A Hungaroring sok csodát megélt már, így talán az sem lenne gigantikus meglepetés, ha a felsoroltakon kívül más emelné magasba az első helyért járó trófeát, ehhez persze már a természet közbenjárására is szükség lenne. A vasárnapi futamra egyébként többnyire napos, száraz időt jósolnak a meteorológusok, de talán senki nem bánná, ha az eső kicsit megkeverné a paklikat.

A McLaren fiatalja összesz*rta magát Hockenheimben

2019.07.30.
Dorogi László

Lando Norris a Forma-1-es mezőny egyik legfiatalabb és egyben legrutintalanabb pilótája, így nagyon nem volt könnyű helyzetben a hétvégi, záporokkal tarkított Német Nagydíjon.

Fotó: planetf1.com

Alaposan meg kellett küzdenie a Forma-1 mezőnyének a körülményekkel a hétvégi Német Nagydíjon. A futamnak nem is tudtak nekivágni a pilóták, csak a biztonsági autó felvezetésével, a pálya viszont viszonylag gyorsan száradt, így négy kör megtétele után elrajtolhatott a verseny.

Forma-1: Verstappené a német flúgos futam

Az idei szezon legizgalmasabb és legfordulatosabb futamát hozta a Német Nagydíj, amit a Red Bull hollandja nyert meg. Sebastian Vettel az utolsó helyről rajtolva a második helyen zárt. Lógott valami a levegőben a Német Nagydíj előtt Hockenheim felett.

Norrisnak már a rajtrácsra való felállás sem ment zökkenőmentesen a vizes aszfalton, kis híján összetörte az autóját, mielőtt egyáltalán elindulhatott volna. A brit versenyző a futam után elmondta, Fernando Alonso korábbi, a 2012-es Német Nagydíj időmérő edzésén mutatott teljesítményét próbálta utánozni, akkor a spanyol úgy közlekedett Ferrarijával a vizes aszfalton, mintha mi sem lenne természetesebb.

A tizenhatos, célegyenesre ráfordító kanyar viszont nagyon sok pilótával kibabrált vasárnap, a vizes rázókövek gyakorlatilag jobban csúsztak, mint a tükörjég, aki csak egy picit is rossz szögben, vagy nagyobb sebességgel hajtott rá, már piruettezett is - ebben a kanyarban csúszott ki Valtteri Bottas és Charles Leclerc a második helyről, de a mezőny legrutinosabb pilótája, Kimi Raikkönen és az ötszörös világbajnok Lewis Hamilton is megpördült a pálya ezen szakaszán.

"Épp a rajtrácsra mentem ki, amikor kipróbáltam, hogy két kerékkel ráhajtok a rázókörre abban a kanyarban és hát ott majdnem véget is ért a nap számomra még azelőtt, hogy egyáltalán elkezdődött volna a verseny. Ahogy két kerékkel a rázókörre értem és váltottam, átlósan blokkoltak a kerekeim, - és nem túlzok -, összeszartam magam."

- mesélte Norris a futam után, amelyet végül így sem tudott befejezni, de nem saját, hanem autója hibája miatt, ugyanis a McLaren idő előtt megadta magát.

Ezeket a cikkeket olvastad már?