Ausztriai rajt a koronavírus árnyékában

Dorogi László

Minden szempontból rendhagyó szezonnak vág neki a Forma-1 mezőnye a 2020-as szezonnak Ausztriában. A koronavírus-járvány jó néhány játékszabályt felülírt az elmúlt hetekben, ezzel együtt könnyen lehet izgalmas idényünk.

Fotó: formula1.com

Négy hónappal ezelőtt költői kérdésként tettük fel a Forma-1-es szezonbeharangozónk felütéseként, vajon tényleg elkezdődik-e a legnépszerűbb autóverseny-sorozat 2020-as idénye, vagy a koronavírus-járvány közbeszól. A választ sajnos hihetetlen gyorsasággal kaptuk meg: a pandémia nyerte a csatát. Hiába utaztak el a csapatok Ausztráliába, futamra már nem futotta, sokáig pedig az is kérdéses volt, hogy látunk-e egyáltalán Forma-1-es versenyt idén.

A járvány első hulláma mostanra a legtöbb helyen lecsengett, az élet pedig visszatért, ha nem is a normális kerékvágásba, de egy ahhoz hasonlóba. Az akadályok elhárultak, péntek délelőtt az első Osztrák Nagydíj (mert hogy kettő lesz belőle) első szabadedzésével valóban kezdetét veszi az új idény, amely a lehető legrendhagyóbb lesz a Forma-1 történetében.

Kezdődik a szezon - kezdődik a szezon?

Magyar idő szerint péntek hajnalban a Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a Forma-1 2020-as idénye. A bizonytalanság óriási, a koronavírus-járvány a száguldó cirkuszt sem kímélte, de ezen túl is érdekesnek ígérkezik a turbó-hibrid éra utolsó idénye.

A meghiúsult melbourne-i versenyhétvége óta eltelt tizenhat hétben rengeteg minden történt a száguldó cirkusz háza táján, amit nem árt pontokba szedve felelevenítenünk:

- egy évvel elhalasztották a 2021-re beharangozott nagy szabályváltoztatásokat

- a csapatok elfogadták a költséghatár csökkentését és az is eldőlt, hogy 2021-ben is az idei autókat használhatják a versenyzők

A csapatok elfogadták a költséghatár ütemezését

A BBC és a motorsport.com is több forrásra hivatkozva tényként számolt be arról, hogy a csapatok elfogadták a korábban napvilágra kerülő költségvetési tervezetet. A tervezet szerint jövőre 145 millió dollár lesz a költséghatár, ez az összeg 2022-re 140 millióra csökken, míg a 2023-25-ös időszakban 135 millió áll a csapatok rendelkezésére.

- több pilóta is a virtuális versenysorozatban igyekezett formában tartani magát a szimulátor segítségével, a Williams versenyzője George Russell pedig meg is nyerte a virtuális szezont

- Sebastian Vettel és a Ferrari bejelentette, hogy a négyszeres világbajnok nem hosszabbítja meg 2020 végén lejáró szerződését a maranellóiaknál, a helyét pedig a McLarentől távozó Carlos Sainz veszi át jövőre

- a pilótakeringőt Daniel Ricciardo nyitotta meg, aki szintén 2021-től csüccsen át a McLaren volánja mögé

- a koronavírus-járvány természetesen minden istállót érzékenyen érintett, akadtak helyek, ahol el kellett bocsájtani a dolgozók egy részét, más csapatoknál kölcsönből tartják fenn a gazdasági versenyképességet.

Szóval sok minden változott.

A rendkívüli körülmények ellenére mégis elindul a szezon és ha lehet hinni a Forma-1-es berkekből szivárgó információknak, akkor egy esetleges második járványhullám esetén sem szakad félbe.

A Forma-1 természetesen nagyon komoly és részletes protokollt dolgozott ki annak érdekében, hogy a száguldó cirkusz résztvevői a lehető legbiztonságosabb körülmények között dolgozhassanak, a versenyhétvégék első pillanatától kezdve az utolsóig minden mozzanatot egészségügyi regulák irányítanak. A futamrendező országban tartózkodó Forma-1-es személyzet tagjain például ötnaponta koronavírus-tesztet fognak végezni, korlátozódik a rajtrácson tartózkodó csapattagok száma és természetesen nem lesznek nézők sem a lelátókon, de a díjátadó ceremóniákat sem a megszokott rend szerint bonyolítják majd le.

Egyelőre nyolc futam helyszínét és időpontját jelentették be hivatalosan, a mezőny július eleje és szeptember eleje között nyolc versenyhétvégét zavar majd le, a következő menetrend szerint:

július 5.: Spielberg (Ausztria)
július 12.: Spielberg (Ausztria)
július 19.: Mogyoród (Magyarország)
augusztus 2.: Silverstone (Nagy-Britannia)
augusztus 9.: Silverstone (Nagy-Britannia)
augusztus 16.: Barcelona (Spanyolország)
augusztus 30.: Spa-Francorchamps (Belgium)
szeptember 6.: Monza (Olaszország)

Fotó: formula1.com

Mi változik még?

Abban a legtöbb szakértő és pilóta is egyetért, hogy a kevesebb verseny, kevesebb hibázási lehetőségre ad lehetőséget, s mivel nem tudjuk meddig tart a szezon, azt sem tudjuk, hány javítási lehetősége maradt még a versenyzőknek arra, hogy elérjék céljaikat. Ezzel kapcsolatban a hetedik világbajnoki címére hajtó Lewis Hamilton úgy fogalmazott, minden egyes lépésüket meg kell tervezniük, egész attól kezdődően, hogy megérkeznek a szállodába, odáig, hogy befejezik a versenyhétvégét.

S ha már Hamilton, ahogy azt a szezonbeharangozónkban is leírtuk, ezúttal is a brit pilóta számít a szezon legnagyobb esélyesének, bár a koronavírus-szünet és a kaotikus idény miatt többen is úgy vélekednek, hogy az ausztriai szezonnyitó akár a Red Bull istállónak és Max Verstappennek is kedvezhet, hova tovább, egyesek úgy gondolják, a holland akár a világbajnoki címet is megszerezheti idén. A Red Bull-csapatfőnök Christian Horner szerint egyébként 2013 óta ez lesz a legjobb szezonjuk a száguldó cirkuszban, az energiaitalosoknál tehát nagyon bizakodóak a rajt előtt.

Ugyanezt már nem mondhatják el magukról a Ferrarinál. Az olaszoknak nagy valószínűség szerint nem ez lesz fennállásuk legjobb szezonja, de ezzel tökéletesen tisztában is vannak a tavaszi teszteken csúfosan megbukó konstrukciót csak a Magyar Nagydíjra tökéletesítik, Ausztriába még a tévútra tévedt autóval érkeznek.

"Tudjuk, hogy jelen pillanatban nem mi rendelkezünk a leggyorsabb csomaggal. Tudtuk már a Melbourne-be érkezés előtt, a helyzet pedig azóta nem változott"

- nyilatkozta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.

Aki viszont meglepetést okozhat, az mindenképpen a Mercedest lemásoló Racing Point, amely a februári teszteken igencsak gyorsan, nem mellesleg megbízhatónak tűnt. Egyelőre viszont korai lenne bármit is jósolni, inkább csak örüljünk annak, hogy pénteken végre elkezdődik a Forma-1 2020-as idénye.

Címkék: Forma 1
https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/97082/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?