Higgadtságát és motivációját is elveszítette Vettel a Ferrarinál

Dorogi László

A Ferrari és Sebastian Vettel kedden megerősítette a hétfő éjjel megjelenő sajtóhíreket: a 2020-as világbajnokság végén elválnak útjaik. A német négyszeres világbajnokként érkezett az olaszokhoz és (vélhetően) úgy is távozik, de az egyelőre nagy kérdés, hogy folytatja-e és ha igen, akkor hol. Hogy végül nem sikerült újabb vb-trófeákkal bővítenie gyűjteményét a németnek a maranellóiaknál, abban számos körülmény játszott közre, ezeket próbáljuk meg körbejárni Vettel Ferraris korszakának felelevenítésével.

Fotó: formula1.com

Sebastian Vettel és a Red Bull kérlelhetetlen buldózerként tarolta le a Forma-1-et a 2010-es évek elején. A német minden idők legfiatalabb világbajnokaként 2010-ben ült fel először a száguldó cirkusz trónjára, hogy aztán a következő három évben le se szálljon onnan. Dominanciája már-már gyerekkori idolja, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher Ferraris korszakában látott fölényére emlékeztetett, de a V6-os hibrid-turbó motorok korszakának 2014-es kezdete véget vetett a Red Bull és Vettel egyeduralmának. Erre az évre ráadásul egy fiatal, ambiciózus csapattársat kapott maga mellé Daniel Ricciardo személyében, aki néha-néha borsot tört az orra alá, s felhőtlen jókedvével, ezer wattos mosolyával megtépázta a kérlelhetetlen nyerőgép kötélidegzetét.

Egy évnyi belharc után Sebastian Vettel 2015-ben szerződött a Ferrarihoz, nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy célba vegye Schumacher hét világbajnoki címes rekordját és teljesítse azt a küldetést, amit Fernando Alonsónak nem sikerült: újra világbajnoki címet szállítson a maranellóiaknak. A Tifosi nagy örömmel fogadta a sikerre éhes német titánt, aki második Ferraris futamán azonnal nyerni is tudott Sepangban s visszaadta a reményt az olaszoknak. A Ferrari ugyanis a hibrid-turbó éra első idényében futamot sem tudott nyerni, erre pedig az 1993-as évad óta nem volt példa, nem véletlenül tekintettek Messiásként a négyszeres világbajnokra. Vettel a sepangi sikeren kívül két további futamot tudott megnyerni 2015-ben, s bár a végső győzelemre nem sok esélye volt az óriási Mercedes erőfölényben, majd` kétszer annyi pontot gyűjtött az évadban mint csapattársa, Kimi Raikkönen, a RaceFans szakportál szurkolói pedig meg is szavazták az évad legjobb pilótájának.

Fotó: formula1.com

Az ígéretes kezdet után a 2016-os szezonnak sokkal nagyobb elvárásokkal futott neki Vettel és a Ferrari, de amilyen nagy volt a várakozás, éppen olyan nagy lett a kudarc. A Ferrari egy lépéssel távolabb került az ezüst nyilaktól, Vettel frusztrációját pedig nemcsak az növelhette, hogy nem nyertek a maranellóiak egyetlen futamot sem, de az is, hogy korábbi csapata és egykori csapattársa, Daniel Ricciardo is megelőzte a világbajnoki pontversenyben, ami miatt csupán a negyedik helyen zárta az idényt.

Ennek ellenére 2017-re egy rendkívül motivált és sikeréhes Vettel tért vissza a pályára, megnyerte a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat és a következő hat futamon további két alkalommal - egyszer a legendás Monacói Nagydíjon - állhatott fel a dobogó felső fokára. A Mercedes erőfölénye ellenére ismét valós esélye nyílt a világbajnoki cím megszerzésére, és a Magyar Nagydíjon aratott sikerét követően 14 pontos előnnyel vezette a bajnokságot. A nyári szünet utáni Belga Nagydíj előtt be is jelentette a Ferrari, hogy 2020 végéig szóló szerződést kötött Vettellel, de az idény második felében a Mercedes lenyomta az olaszokat. Hamilton nyerni tudott a maranellóiak hazai versenyén Monzában és először vette át a vezetést a világbajnoki pontversenyben, ami akkora mentális nyomást helyezett az egyre feszültebbé váló Vettelre, hogy több futamon is saját hibájából hullajtott el fontos pontokat, emlékezetes módon ütközött össze csapattársával, Kimi Raikkönennel Szingapúrban, de Max Verstappennel is összeakadt a bajsza.

A csalódást keltő végeredménnyel zárult világbajnokság után a 2018-as idény újabb Hamilton-Vettel párharcot vetített előre, ráadásul mindkét pilóta négy-négy világbajnoki trófeával a zsebében vághatott neki a szezonnak. Úgy tűnt, Vettelnek sikerült feldolgoznia fejben az előző év kudarcait és az évad első két versenyét egyaránt megnyerte, de a korábban elkövetett hibák szellemként kísértették tovább. Sokszor kellett büntetések miatt rosszabb pozícióból kezdenie futamokat, és minél nagyobb erővel küzdött, annál több hibát követett el. A legfájdalmasabb egyéni hibáját éppen saját közönsége előtt a Német Nagydíjon vétette, amikor senkitől sem zavartatva egyszer csak elnézett egy féktávot és a falba állította a Ferrarit. A futamot végül a 14. rajtkockából induló Hamilton nyerte meg, s végül a brit 88 pontot vert a németre a bajnokság végén.

A 2019-es idényre Charles Leclerc váltotta Kimi Raikkönent a Ferrarinal, s Vettel - ahogy korábban a Red Bullnál - az olaszoknál sem tudta feldolgozni egy sikerre éhes, ambiciózus csapattárs érkezését. A monacói a szezon második felére maga mögé szorította a németet a csapaton belüli hierarchiában, azt pedig egy bajnoknak mindig nehéz elfogadnia, hogy már nem ő a kiválasztott, nem ő az a pilóta, akiért a csapata mindent megtesz. Bár Vettel korábban úgy nyilatkozott, hogy hajlik a további együttműködésre a maranellóiakkal, az álláspontok nem közeledtek az egyeztetések során és az elmúlt hetekben az is világossá vált, hogy már nem is fognak.

Bár összességében úgy tűnhet, Vettel Ferraris korszaka kudarccal zárult, a maranellói színekben aratott 14 futamgyőzelménél csupán Michael Schumacher és Niki Lauda tudott többet szerezni a csapattal. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy folytatja-e a versenyzést a száguldó cirkuszban és ha igen hol, mindenesetre az is előfordulhat, hogy a 2020-as idényben látjuk utoljára a Forma-1-ben. Sebastian Vettel négyszeres világbajnok és immáron háromszoros apuka, így talán a Forma-1-nél fontosabb dolgok is vannak az életébe, ahol ráadásul már többször felért a csúcsra. A legfrissebb pletykák szerint egyébként Carlos Sainz érkezését már a következő 48 órán belül bejelentheti a Ferrari, ez pedig Vettelt is közelebb viheti a McLarenhez.

https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/94758/pics/lead_800x600.jpg
Ferrari,Forma 1,Sebastian Vettel
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?