Forma-1: a Mercedes stratégiája kivégezte Verstappent

Dorogi László

Lewis Hamilton végtelenül türelmes versenyzéssel őrölte fel a versenyben szinte végig vezető Max Verstappent a 34. Magyar Nagydíj hajrájában és tovább növelte előnyét a világbajnoki pontverseny élén.

Fotó: formula1.com

Max Verstappen már azzal történelmet írt a Hungaroringen, hogy megszerezte a pole pozíciót az időmérő edzésen. Egyrészt azért, mert ezzel ő lett a Forma-1 történetének 100. pilótája, akinek sikerült megszereznie az első rajtkockát egy versenyhétvégén - ehhez 93 nekifutásra volt szüksége -, s ebből az is kiderül, hogy a hollandnak pályafutása során először sikerült ezt végrehajtania. Egy esetleges futamgyőzelemmel pedig egyenesen Lewis Hamilton első számú kihívójává léphetett volna elő.

A 34. Forma-1-es Magyar Nagydíjon szinte tökéletes körülmények között rajtolhatott el a mezőny, 24-25 Celsius-fokos hőmérséklet és száraz időjárás fogadta kegyeibe a pilótákat. A Red Bullnál leginkább azért izgulhattak, mert Verstappen a szezonban korábban már két rajtot is alaposan elszúrt - múlt héten Hockenheimben is nagyon beragadt -, ám ezúttal tökéletesen kapta el a startot a holland, s hiába tűnt gyorsabbnak a mögüle rajtoló Bottas-Hamilton páros, a Red Bullnak sikerült megtartania első helyét.

S ha már a két Mercedesről beszélünk: a legparázsabb csatát az ezüst nyilak vívták az első métereken, Hamilton pazarul kapta el a rajtot, de Bottas nem igazán engedte el maga mellett - miért is tette volna? A címvédő végül egy agresszív, ám szabályos manőverrel körbeautózta a finnt, ráadásul Bottas autójának első szárnya meg is sérült az akció során, így a Mercedest Charles Leclerc és Sebastian Vettel is megelőzte néhány pillanat alatt, az ötödik kör végén ki is kellett állnia a boxba egy orrkúp cserére, amivel visszaesett a mezőny végére.

A 17. kör végére körvonalazódni látszottak az erőviszonyok, no meg az is, hogy két pilótának lesz reális esélye a futamgyőzelem megszerzésére: Verstappen és Hamilton alaposan ellépett a mezőnytől, Leclerc és Vettel képtelen volt tartani a vezető kettős tempóját. Hamilton viszont nagyon is tartotta a lépést az élen haladó Verstappennel, magabiztosan tartva a két másodperc körüli különbséget, mindeközben Kvjat és Albon hozta a szívbajt a Toro Rosso szerelőire, az orosz és a thai pilóta is agresszívan harcolt a 12. pozícióért, ezt végül a Hockenheimben dobogóra álló orosz kaparintotta meg időlegesen.

A 24. körre Hamilton már egy másodpercre megközelítette a tapadását veszítő Verstappent, aki egyre inkább panaszkodott is a rohamosan fogyó abroncsokra, miközben a brit gumijai kifejezetten jó állapotúnak tűntek. Két körrel később a Red Bull ki is hozta kerékcserére Verstappent, és a közepes keverékű abroncsokat a kemény váltotta, ráadásul sikerült visszajönnie a második helyre, a két Ferrari elé, innentől kezdve pedig Hamilton kezébe került az első helyének a sorsa. A Mercedes szerelői többször is megpróbálták imitálni a kerékcserét, de a brit egyszer sem érkezett a boxba, ellenben Verstappen friss abroncsai igen gyorsan felmelegedtek és azonnal elkezdte dobálni a leggyorsabb szektoridőket.

Hamiltont a 31. körben hozták ki és Verstappenhez hasonlóan kemény keverékű gumiszettet kapott, de a hollandnak nagyon simán sikerült megtartania első pozícióját, ám abban reménykedhetett a brit, hogy az öt körrel fiatalabb abroncsai a futam végét jobban bírják majd. Gondolhattuk ekkor.

Csakhogy Hamilton pillanatok alatt eltüntette a hat másodperces hátrányát, a 39. körben pedig már csak hajszálokon múlott, hogy nem előzte meg a hollandot - ebben a bukótér akadályozta meg. 21 körrel a futam vége előtt aztán merészet húzott a Mercedes, Hamiltont a második helyről kihozták egy újabb kerékcserére, kapott egy új szett közepes keverékű abroncsot és kényelmesen vissza is tudott jönni a második helyre, ráadásul reális esélye mutatkozott arra, hogy a kialakult 20 másodperces különbséget néhány kör alatt eltüntesse a kemény keverékű gumikon szenvedő Verstappennel szemben.

Bár néhány kör erejéig úgy tűnt, hogy erre nem lesz esélye, Verstappen abroncsai totálisan elfogytak a hajrára, s Hamilton pokoli tempót diktálva felzabálta a teljesen belassuló Verstappent. A hollandot a végén még kihozták egy kerékcserére, így a leggyorsabb körért járó plusz egy pontot megszerezte, de a Mercedes stratégiailag ezúttal a Red Bull fölé kerekedett. A harmadik helyre Sebastian Vettel jött be - hatalmas hátránnyal követve Hamiltont és Verstappent. A regnáló világbajnok ezzel hetedik győzelmét szerezte meg a Hungaroringen, ezzel pedig beérte az örökrangsorban Michael Schumachert - nem mellesleg növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben, s a nyári szünetre már úgy mehet el, hogy fél kezével fogja hatodik világbajnoki címének a fülét.

https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/82054/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?