Néhány fontos változás, amit neked is tudnod kell a szezonnyitó futam előtt

Dorogi László

Túl a 2019-es szezon első időmérő edzésén, de még az első futam előtt nem árt átfutni, melyek azok a dolgok, amik megváltoztak a téli szünetben a száguldó cirkusz háza táján.

Fotó: Sky Sports

Kezdjük rögtön azzal, amit a vájt szeműek bizonyára már a téli, barcelonai teszteken kiszúrtak, változott ugyanis az autók aerodinamikai kialakítása, ami egy szabályváltozásnak köszönhető. Az autók első szárnyai húsz centivel lettek szélesebbek és néhány centiméterrel magasabbak is, csökkent viszont az oldalsó légterelők mérete a légbeömlők előtt - majdnem a felére. A hátsó szárnyak magasabbak és szélesebbek lettek, ennek eredményeként a DRS-rés tágabb lesz a kocsikon. Ennek a változtatásnak a nem titkolt célja, hogy a DRS-zónákban még nagyobb sebességre tehessenek szert a versenyzők, s egyúttal a közönség is jóval több előzést láthasson.

Az aerodinamikai változásokat azért hozták meg, hogy az autók közelebbről tudják majd követni egymást - kisebb lesz a turbulencia -, így pedig nőhet az előzések száma, s valljuk be, rá is férne a száguldó cirkuszra egy hangyányival több izgalom, ebből ugyanis meglehetősen keveset szolgáltattak az elmúlt években. A barcelonai teszteken még úgy tűnt, hogy a Ferrari lehet a légterelő-verseny győztese, ám a szombati időmérő edzés rávilágított arra, hogy a Mercedes idén is nagyon erős lesz, egyelőre mindenki csak bottal üti a németek nyomát.

Az utolsó pillanatokban hoztak egy másik nagyon fontos szabályt is, a versenyben futott leggyorsabb kör tulajdonosa egy világbajnoki ponttal gazdagodik majd minden versenyhétvégén, de csak abban az esetben, ha a leggyorsabb kört elérő pilóta egyébként is pontszerző helyen fejezi be a versenyt. Magyarul, ha valaki repeszt egy leggyorsabb kört, de aztán kiesik a versenyből, vagy kicsúszik az első tíz hely valamelyikéről, akkor bukja a sebességért járó plusz pontot is. Emlékezzünk csak vissza, ha ez a szabály létezik már 2008-ban is, akkor annak az évnek a világbajnokát bizony nem Lewis Hamiltonnak hívták volna, hanem Felipe Massának, ugyanis a brit akkor egyetlen ponttal előzte meg a brazilt a világbajnoki versenyben.

Apró, de annál lényegesebb változás, hogy az autók hátsó szárnyaira szereltek egy lámpát, aminek majd főleg esős időben, illetve a villanyfényes futamokon lehet szerepe.

Forma-1: ki állítja meg Lewis Hamiltont?

Az immáron ötszörös világbajnok Lewis Hamilton az elmúlt két évben egyformán nyerte meg a bajnoki címet: a szezon első felében még nagy csatára kényszerült, majd a Magyar Nagydíjat követően egyértelműen dominálta az idényt. A Mercedes pilótája az idei szezonnak is a legnagyobb favoritként vág neki és szokásához híven ezúttal sem nyomasztja az esélyesség terhe.

Az éles szeműeknek biztosan feltűnt az is, hogy a gumik jóval fényesebbek lettek - ez egyébként a gyártástechnológia megváltoztatása miatt van így -, de nem csak ebben változtatott a Pirelli. A Forma-1 kizárólagos gumiszállítója öt különböző keménységű keveréket hagyott meg a 2019-es szezonra, de nem lesz többé szuper- és hiperlágy abroncs, minden versenyhétvégén kemény, közepes és lágy néven futnak majd a gumik. Minden hétvégén fehérrel jelölik majd a kemény, sárgával a közepes és pirossal a lágy keveréket, de ez nem azt jelenti, hogy minden versenyhétvégére ugyanazt a három keménységű keveréket választják ki az ötből, ez nagyban függ majd a pályák kialakításától.

A biztonság szempontjából fontos változás, hogy vadonatúj sisakok érkeztek a száguldó cirkuszba, ezek biztonságosabbak a korábbi verziónál kibírják akár a 275 G erőnyi becsapódást és a 790 Celsius fokos hőmérsékletet is, öröm az ürömben, hogy csökkent a korábbihoz képest a látómezejük. A pilóták felszerelése egy úgy nevezett biometrikus kesztyűvel is bővült, amik majd a mentési munkát segítik. A kesztyűbe épített szenzoroknak köszönhetően azonnal meg lehet majd állapítani, hogy egy balesetet szenvedett pilóta milyen állapotban van, még mielőtt a mentősök odaérnének hozzá.

Címkék: Forma 1
https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/70286/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?