50 éves a hétszeres világbajnok Michael Schumacher

Ma töltötte be 50. életévét minden idők legsikeresebb Forma-1-es pilótája Michael Schumacher. Cikkünkben felidézzük a legendás német versenyző életútját. 

Fotó: t-online.de

Michael Schumacher 1969. január 3-án született Hürth-Hermülheimben. Édesapja a Wolfgang von Trips által alapított gokartpálya alkalmazottja volt és Michael már hat éves korában a helyi gokartklub bajnokának mondhatta magát. Első nemzetközi sikereit 1986-ban érte el mikor is junior vb-második és Európa-bajnoki bronzérmes lett. Egy évvel később Európa-bajnok lett a felnőttek között és így a csúcson zárta a gokartpályafutását. 

A német Forma-König szériában kezdte el a pályaversenyzését és egyetlen futam kivételével valamennyi alkalommal őt intették le elsőként. 20 évesen már harmadik lett hazája Forma-3-as bajnokságában, a legendás makaói pályán pedig egy győzelmet aratott. Egy évvel ezután már mindkét megmérettetésben legyőzhetetlennek bizonyult ráadásul bekerült a Mercedes pilótaképzőprogramjába is. A korábbi Forma-1-es futamgyőztes Jochen Mass társaként év végén megnyerte a sportautó-vb mexikóvárosi versenyét. 

1991-re úgy készült, hogy a Mercedes pilótájaként indul a sportautó-vb-n és a Mercedesszel elindult a legendás Le Mans-i 24 órás versenyen is. Bár egységét technikai hiba sújtotta, így is meg tudta futni a leggyorsabb kört és ötödikként célba ért. Az év végén ráadásul ismét világbajnoki futamot nyert ezúttal Japánban. Kipróbálta magát a japán Forma-3000-ben és a DTM-ben is, és mindkét sorozatban letette a névjegyét. 

Az évet azonban már a Forma-1-ben zárta. Minden idők legjobbja meglehetősen groteszk módon debütált a királykategóriában: a Jordan pilótája Bertrand Gachot börtönbe került miután lefújt egy taxisofőrt gázspray-vel és az újonc istállónak kellett találni valakit a belga botrányhős helyére. Schumachert a menedzsere Willi Weber ajánlotta be és Michael meggyőzte a csapat vezetőit a gyorsaságával. Belgiumban aztán eljött a debütálás napja és a hetedik helyről kezdhette meg a futamot egy olyan pályán ahol korábban nem is versenyzett. A versenyen aztán kuplunghiba miatt 300 méter után kiállni kényszerült, de így is a sajtó teljesen oda volt az ifjú pilóta tehetségétől. 

Azonnal csapatot váltott miután a Jordan pénzt kért a szerződtetéséért a Mercedestől és az Olasz Nagydíjon már a Benetton volánja mögött indult. Ő másodszor vett részt Forma-1-es futamon, míg Nelson Piquet a csapattársa 200. alkalommal vezetett az F-1-ben és mégis Schumacher ért el jobb eredményt miután ötödik lett. További két alkalommal szerzett még pontot és egy hétvégét leszámítva az időmérőn mindig megverte a veterán brazilt aki a szezon végén vissza is vonult. 

Fotó: twitter.com/4evermsc/

Bár hívta a Ferrari és a Mercedes is azt akarta, hogy a stuttgarti gyár színeit képviselje egy évvel később nem volt kérdés, hogy marad a Benettonnál. Mexikóban megszerezte első dobogós helyezését és első teljes évében nyolc alkalommal pezsgőzhetett a futamok után. Hamar az újraegyesített Németország egyik legnagyobb sztárja lett és 150 ezer szurkoló láthatta ahogyan dobogóra áll. Első győzelmét egy évvel a debütálása után Belgiumban szerezte meg és 31 év után első németként tudott futamot nyerni. Az év végén a világbajnoki pontverseny harmadik helyén végzett. 

Egy évvel később már a világbajnoki címért akart küzdeni, de hiába volt kilencszer is dobogós az autó megbízhatatlansága miatt végül a negyedik helyre szorult összetettben. `93-ban egy versenyt nyert mikor is Portugáliában diadalmaskodott. 

A nagy áttörés aztán 1994-ben jött el. Brazíliában körelőnnyel, Aidában több mint 75 másodperccel győzött miközben a vb legnagyobb esélyesének tartott Ayton Senna mindkétszer nulla ponttal zárt. A tragikus imolai hétvégén ahol Senna és Roland Ratzenberger is életét veszítette szintén győzni tudott, majd Monacóban miután megszerezte első pole pozícióját és a hercegségben is ő lett a győztes. Bár sorozata Spanyolországban megszakadt, de úgy is másodikként intették le, hogy autója váltója az ötödik fokozatban ragadt. Két további győzelmét követően aztán Angliában kizárták miután megelőzte Damon Hillt a felvezetőkörben és nem volt hajlandó kiállni mikor bemutatták neki előbb a büntetést jelző táblát majd a fekete zászlót. Belgiumban is ő volt a legjobb ám autója szabálytalan volt és ez miatt a két eset miatt eltiltották két versenyről is. Mire visszatért száműzetéséből Hill egy pontra faragta hátrányát és mivel egy-egy versenyt nyertek így a különbség az Ausztrál Nagydíjra is megmaradt. Adelaidéban aztán falnak ütközött és vetélytársa nekiment. Vitatható baleset volt de mivel mindketten kiestek így Schumacher lett a Forma-1 történetének első német világbajnoka. 

Fotó: mirror.co.uk

Első világbajnoki címét még beárnyékolta két pilótatársa halála és az, hogy a Benettont és őt többször is csalással vádolták meg. Miután az istálló motorszállítót váltott és a Renault-al indult azonban a mezőny egyik legjobb autójával már nem volt kérdés, hogy ismételni tud. Megnyerte a szezonzárót Brazíliában, ismételt Monacóban először győzött szülőhazájában, majd Belgiumban a 16. helyről jött fel az első pozícióba. Hill ugyan sokáig csatázott vele, ám az angol idegei nem bírták a kiképzést és kétszer is nekiment ellenfelének mikor a vezető helyért csatáztak. Az Európa Nagydíjon (szemerkélő hóban!) szinte lehetetlen helyzetből nyert a Nürburgringen és két futammal a vége előtt Aidában másodszor is világbajnoki címet szerzett. Kilenc győzelmével beállította Nigel Mansell szezonrekordját ráadásul két másik fontos esemény is történt az életében: augusztusban elvette feleségül barátnőjét Corinnát, szeptemberben pedig bejelentette, hogy elhagyja a Benettont és a Ferrarihoz igazol. 

A Ferrarinál 1979 óta vártak arra, hogy ismét egyéni bajnok legyen a csapat valamelyik pilótája, de 1983 volt az utolsó olyan év is amikor az olaszok megnyerték a konstruktőri bajnokságot. Schumacher úgy gondolta, hogy a harmadik szezon lehet az első amikor reális esély lehet a cím elhódítására. `96 mindenképpen felemás volt a sikerek szempontjából: három versenyt nyert (köztük Monzában az istálló hazai versenynén), Monacóban pedig rajtelső lett, ám például a hercegségben az első körben falnak ment, Franciaországban pedig az autó már a felvezető körben megadta magát. Első ferraris győzelmét Barcelonában aratta amikor is a szakadó esőben nem tudták tartani a tempóját. 

1997-re tovább fejlődött a Ferrari és egyértelműen ő lett a legnagyobb favorit Jaques Villeneuve kihívója. Monacóban, Franciaországban és Belgiumban is esőben volt a legjobb, míg Kanadában némi szerencse kellett a győzelméhez. Mivel a kanadai ellenfelét Japánban kizárták így szezonbeli ötödik sikerével átvette a vezetést a szezonzáró Európa Nagydíj előtt. Jerezben a két vetélytárs ezredre azonos időt autózott az időmérőn (csakúgy mint Heinz-Harald Frentzen) sokáig azonban a német vezetett. Villeneuve a futam második felében elkezdett felzárkózni és Schumacher ekkor kapitális hibát vétett: nekiment a Williams pilótájának és a kavicságyban kikötve nemcsak a vb-címet bukta el miután Villeneuve továbbment, hanem a méltóságát is. Az FIA ezért a balesetért kizárta a világbajnokságból és bár győzelmeit megtartotta sokak szemében közellenség lett. 

Fotó: Reuters

Miután a Williams motorszállítót váltott a McLaren lett az 1998-as vb legnagyobb esélye. Az "ezüstnyilak" ötször győztek az első hat versenyből és Mika Häkkinen lett a vb-cím első számú várományosa. Schumacher azonban nem adta fel és sorozatban három győzelmet aratva visszajött a vetélkedésbe. Kanadában egymás után tudott 13 gyorsabb kört megtenni, hogy egy büntetés is beleférjen számára, Angliában pedig a futam után töltötte le a rá kiszabott 10 másodpercet. Magyarországon óriási taktikai győzelmet aratott a McLarenekkel szemben és 7 pontra csökkentette a különbséget. Belgiumban azonban hiába esett ki legnagyobb ellenfele, David Coulthard belassított előtte egy lekörözésnél és így ő is a futam feladására kényszerült. Úgy érezte, hogy a skót direkt hagyta, hogy belehajtson és ököllel próbált elégtételt venni sérelmeiért. A szezonzáró előtt volt még esélye a vb-címre ám Japánban semmi nem jött össze számára: a poleból indulva autója lefulladt, majd a mezőny végéről hiába jött fel harmadiknak defektet kapott és kiesett. A leintést követően ő volt az első aki gratulált Häkkinen végső győzelméhez. 

1999-ben egy több mint másfél évtizedes szériát megszakítva nyert Imolában Ferrari-pilótaként, majd miután Monacóban is diadalmaskodott sokak szerint már ő volt a vb-cím legnagyobb esélyese. Angliába viszont két gyengébb eredmény miatt a tabella második helyén érkezett, ráadásul ezúttal csapattársa Eddie Irvine is komoly fenyegetést jelentett rá. Silverstone-ban az első körben aztán a falnak rohant egy fékhiba miatt és kettős lábtörést szenvedett. Élete legkomolyabb versenybalesete miatt hat futamot hagyott ki. Az utolsó két versenyhétvégére tért vissza és mindkétszer az élről indulhatott. Sepangban hiába engedte el Irvine-t, végül csak a konstruktőri bajnoki cím került Maranelloba. Az év során másodszor is apa lett mivel lánya a jelenleg 22 éves Gina-Maria után megszületett fia, a jelenlegi Forma-3-as Európa-bajnok Mick is. 

A 2000-es idény rajtja álomszerű volt számára: nyolcból öt versenyt nyert és a Kanadai Nagydíjat követően 22 és 24 pont volt a fórja a McLaren duójával szemben. Ezután viszont sorozatban háromszor is kiesett majd Häkkinen kétszer is nyílt csatában győzte le és a finn átvette a vezetést összetettben. Ezt követően viszont nyert Olaszországban, Indianapolisban is, majd riválisát óriási harcban maga mögött tartva Suzukában véget vetett a Ferrari huszonegy év óta tartó böjtjének és világbajnok lett. A szezont stillszerűen gőzelemmel zárta Malajziában. 

2001-ben is megnyerte az első két versenyt és bár David Coulthard a szezon első harmadában méltó ellenfele tudott lenni, Monacótól kezdve nem volt nagyon kérdéses a címvédése. A McLaren megbízhatatlan volt, ő viszont sorra szerezte az első (vagy második) helyeket és már Magyarországon bebiztosította negyedik bajnoki címét. Kanadában a Schumacher-fivérek lettek az első testvérpár akik egymás mögött álltak dobogón, igaz Ralf volt azon a hétvégén a jobb. Ez volt az 51. győzelme amellyel beállította Alain Prost rekordját. Az évet 123 ponttal és 9 győzelemmel zárva minden idők egyik legsimább szezonját tudta le. 

Fotó: motorsport.com

Ha 2001 sima volt, akkor 2002-re már nincs is nagyon jelző: 11 versenyt nyert, és az év mind a 17 futamán dobogóra tudott állni. Ausztriai győzelmére viszont árnyékként vetült, hogy Rubens Barrichellonak el kellett őt engednie az utolsó métereken, a bajnok ezt az Egyesült Államokban viszonozta csapattársának. A bajnoki címet végül Franciaországban biztosította be, 144 pontjával pedig rekordot döntött. 

Az FIA azért, hogy többé ne legyen ilyen sima a világbajnokság, 2003-ra több fontos változtatást is eszközölt: átalakították a pontrendszert és az időmérő edzések rendszerét is. "Schumi" az év első három futamán nem tudott dobogóra állni míg úgy tűnt, hogy a fiatal McLaren-pilóta Kimi Räikkönen felnőtt a kihívói feladathoz. A San Marino-i Nagydíj előtt azonban tragédia sújtotta a családot, elveszítette édesanyját. A futamon mégis rajthoz állt és végül megnyerte élete legnehezebb versenyét. A következő négy alkalomból háromszor is őt intették le elsőként és átvette a vezetést a pontversenyben a vezetést az egyéves autót használó Räikkönentől. A Nürburgringen meglehetősen vitatható módon zárt ötödik helyen miután Montoya kilökte, a pályabírók pedig megtolták az autóját és így növelni tudta előnyét riválisával szemben. A nyári futamokon a Ferrari szenvedett és összesen 3 pontot tudott szerezni így Raikkönen mellett Montoya is felzárkózott rá. Monzában aztán létfontosságú győzelmet aratott és miután Indianapolisban a hetedik helyről is képes volt nyerni egyetlen pont kellett számára ahhoz, hogy elsőként a történelemben is hatodszor bajnok legyen. Suzukában ugyan semmi nem jött össze neki, de miután nyolcadikként intették le végül történelmet írt. 

Sokan úgy vélték, hogy 2004-ben megszakadhat az évek óta tartó szériája, de ő minden addiginál motiváltabban vágott neki az évnek és minden addiginál fölényesebb módon lett hetedszer is világbajnok. Az év első 13 versenyéből 12-t megnyert és Belgiumban egy második hely is elég volt számára ahhoz, hogy újfent megkoronázzák. Az évet végül 13 sikerrel és 148 ponttal zárta úgy, hogy Barrichellot harmincnégy, Jenson Buttont pedig hatvanhárom ponttal utasította maga mögé. 

Az újabb hiperdominancia miatt az FIA újabb szabálymódosításokat hozott 2005-re: eltörölték a kerékcserét és az év első felében az időmérő edzések is már két körből álltak. Ezek a tényezők, a Ferrari gyengébb konstrukciója, valamint a Renault (különösen Fernando Alonso) és a McLaren (Kimi Raikkönen és Juan Pablo Montoya) magára találása viszont már trónfosztást eredményeztek. Schumachernek azért így is voltak emlékezetes momentumai: rajtelső volt Magyarországon, minden idők egyik legnagyobb csatájában zárt másodikként Imolában, de Kanadában és Franciaországban is dobogón zárt. Annak köszönhetően, hogy a Michelin-abroncsokat használó csapatok bojkottálták az Amerikai Nagydíjat végül győzelmet is aratott és az évet a harmadik helyen zárta. 

Sokan úgy tartották, hogy eljárt felette az idő de 2006-ra még maradt a Ferrarinál és ismét választ adott bírálóinak. Imolában és a Nürburgringen is legyőzte Alonsot, majd a szezon közepén mutatott győzelmi szériája miatt nyílttá tudott tenni egy lefutottnak vélt bajnokságot. (A spanyol az első kilenc versenyből hatot megnyert, háromszor pedig második lett.) Egy botrány azért így is fűződött a nevéhez: Monacóban az első rajtkockából az utolsóba sorolták miután leállt autójával az időmérő utolsó szakaszában, hogy ne tudják megelőzni. Tudva levő volt, hogy a szerződése lejár a Ferrarival és az volt a kérdés, hogy marad-e a Forma-1-ben. Miután megnyerte az Olasz Nagydíjat bejelentette, hogy felhagy a versenyzéssel az évad végén. Ezt követően Kínában is diadalmaskodott és átvette a vezetést több győzelmének köszönhetően a tabellán. Ez volt 91. egyben utolsó győzelme Japánban akár nyolcadszor is bajnok lehetett volna ám miután kiesett a reményei elszálltak a végső győzelmet illetően. Brazíliában már csak matematikai sansza volt amely tovább csökkent miután a tizedik helyről indulhatott csak az autója meghibásodása miatt ráadásul defektet is kapott. Ő azonban bizonyított: félkör hátrányból felzárkózva pokoli tempóban a negyedik pozícióig jött előre méltóképpen lezárva karrierjét és a Ferrarival való versenyzői együttműködését. 

Fotó: Getty Images

Visszavonulása után szaktanácsadóként segítette a Ferrarit 2007 és 2009 között azonban többször is vezette a csapat autóit a hivatalos tesztek során. Motorversenyzőként is kipróbálta magát a német Superbike-bajnokságban ám egy alkalommal súlyos nyaksérülést is szenvedett. Ez a sérülés gátolta meg végül abban, hogy 2009-ben visszatérjen mikor Felipe Massa balesetet szenvedett a Hungaroringen és a szezon további részét kihagyta. Menedzsere százszázalékosra vette a visszatérését, ám végül ez nem történt meg ekkor és Luca Badoer majd Giancarlo Fisichella helyettesítette a brazilt. Az év végi Bajnokok Tornáján folyamatosan részt vett és bár egyéniben nem lett bajnok Sebastien Vettel társaként csapatban 2007 és 2012 között legyőzhetetlennek bizonyult. 

Ezek a tesztek és versenyek valamint a tény, hogy 2009. novemberében tesztelt egy GP2-es autót Valenciában már egyértelműen jelezték, hogy nem tud otthonülő valaki lenni aki felhagy korábbi életvitelével. Így is meglepő volt mikor aztán karácsonykor kiderült, hogy a Mercedes hároméves szerződést kötött a hétszeres legendával. Hiába váltott csapatot télen Jenson Button és Fernando Alonso is valamint ment át a WRC-be Kimi Raikkönen nem volt kérdés, hogy Schumacher visszatérése volt a legnagyobb szenzáció abban az évben.

A világ egyik fele úgy vélte, hogy nem fog tudni alkalmazkodni az új körülményekhez míg a másik úgy gondolkodott, hogy folytatja korábbi sikerszériáját. Előbbieknek lett igazuk: csak ötször győzte le Nico Rosberget versenyben és időmérőn is 2010-ben ráadásul két negyedik és két hatodik helyet leszámítva igazán nem is tudott az élmezőnyben végezni. Ha ez nem lett volna elég kétszer is megbüntették: Monacóban a safety car mögött előzte meg Alonsot, míg Magyarországon majdnem falnak nyomta Barrichellót. 

A visszatérése utáni legjobb éve egyértelműen a 2011-es volt. Bár dobogóra nem tudott állni, de többször is gyorsabb volt csapattársánál és egyre többször zárt pontszerzőként is. Az év versenyén Kanadában egyszerre előzte meg Felipe Massát és Kamui Kobayashit is és végül csak néhány tizeddel maradt le a dobogóról. Volt azonban egy negatívum is a szezonjában: Szingapúrban amatőr hibát vétve ment neki Sergio Pereznek hátulról. Egy évvel később ugyanezt a hibát követte el, de 2012-ben Barcelonában is felöklelte Bruno Sennát. 

Fotó: AFP

2012-ben már jobb volt a Mercedes, ám elképesztő pechszéria sújtotta: Kínában szerelői hibája, Ausztráliában defekt, Sepangban a gumikopás, Kanadában pedig a hátsó szárny leragadása fosztotta meg egy jó eredménytől. Monacóban megnyerte az időmérőt ám a fent említett barcelonai ütközés miatt visszasorolták a hatodik helyre és végül célba sem tudott érni. Valenciában aztán a sors némiképp kárpótolta és szerencséjének köszönhetően 155. alkalommal is dobogóra állhatott. A pechszéria azonban nem tört meg és a motivációját is kezdte elveszíteni és előfordult, hogy egymást követő hat futamon maradt pont nélkül ami példátlan volt karrierje során. A Japán Nagydíj előtt aztán bejelentette második immáron végleges visszavonulását. Pályafutása 307. versenyét Brazíliában teljesítette ahol hetedikként intették le miután elengedte barátját a világbajnoki címért küzdő Sebastian Vettelt. 

A következő évet főként a családjával töltötte, de többször is nyilatkozott a futamokkal kapcsolatban. Úgy volt, hogy ismét elindul a Race of Champions-versenyen ám a thaiföldi terrortámadások miatt a gálát törölték. Így érkezett el 2013. december 29-e. 

A legendás pilóta ugyanis ekkor szenvedett a franciaországi Méribelben balesetet síelés közben. A képzett sízőnek számító Schumacher nem túl nagy sebességgel bukott és sokkos állapotban a Moutier-i kórházba szállították. Az este során aztán minden idők legjobb autóversenyzője kómába esett. Másnap átszállították Grenoble-be ahol egy vérömlenyt kellett eltávolítani az agyából. A mesterséges kómából 2014. januárjában kezdték volna meg a lassú felébresztését ám a pilóta ébredése csak áprilisban kezdődött meg. A szakemberek már ekkor egyetértettek abban, hogy Shumachernek agykárosodása van. 

2014. szeptemberében a Schuamcher-család házába szállították a pilótát és teljes orvosi felügyelet mellett a Genfi-tó partján elkezdte a rehabilitációját. A hétszeres világbajnok állapotáról azóta is szinte teljes hírzárlat van és a családtagokon kívül a család közeli barátai azok akik tudják a teljes igazságot. 

Az azóta eltelt időszakban hivatalos információ szinte alig látott napvilágot: annyit lehet tudni, hogy ügyvédje 2016-ban eskü alatt vallotta, hogy a bajnok nem tudott akkor egyedül lábra állni, más az egészségi állapotára utaló hivatalos információ azóta sem került nyilvánosságra. 

Fotó: motor1.hu

Nem tudni tehát, hogy a hétszeres bajnok mennyit érzékel a külvilágból abból, hogy egyik legjobb barátja próbálja olyan sikerekre vezetni a Ferrarit mint amilyeneket ő ért el vagy, hogy a fia egyre inkább a méltó örökösévé válik az azonban bizonyos, hogy Michael Schumacher minden idők egyik legjobb, de mindenképpen legsikeresebb pilótájaként töltötte be ma az 50. életévét. 

https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/67082/pics/lead_800x600.jpg
Michael Schumacher
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?