Räikkönen: egy csodás pályafutás utolsó győzelme? – portré

Ritkaság, hogy valakinek két futamgyőzelme között öt év teljen el. Kimi Räikkönen a 2013-as ausztráliai sikere után vasárnap Austinban nyert újra. 

Kimi-Matias Räikkönen 1979. október 17-én született a finnországi Espoban. Mivel figyelemhiányos kisgyereknek számított, így szülei igyekeztek megfelelő hobbit találni a kis Kimi számára. A későbbi bajnok 9 évesen gokartozott először és tehetségével hamar kitűnt kortársai közül. 

17 évesen már az Európa-bajnokságon indult, 1998-ban pedig ő lett Finnország gokartbajnoka. Első együléses autóversenyét 2000-ben teljesítette és rögtön első szezonjában megnyerte a brit Formula-Renault sorozatot. Fölényére jellemző, hogy a tíz futamból hétszer is őt intették le elsőként. 

Nem éppen a megszokott utat bejárva kihagyta a közbeeső kategóriákat, mivel 23 együléses autóversenyt követően szerződést ajánlott számára a Sauber Forma-1-es csapata. A svájci istálló képviselőit a tesztek során meggyőzte, ám a csapat több kritikát is kapott amiatt, hogy egy ennyire tapasztalatlan pilótát igazolt. Mivel Kimi a tesztek alatt elérte a szuperlicenchez szükséges kilométereket, így végül ideiglenes engedélyt kapott az FIA-tól ahhoz, hogy 2001-ben debütáljon a királykategóriában. 

Első futamán Ausztráliában  a hetedik helyen ért célba, ám mivel Olivier Panist megbüntették, így rögtön pontot szerzett a debütálása során. Személyiségéről már akkor képet lehetett kapni, tekintve, hogy alig egy órával a futam előtt a Sauber-istálló alkalmazottai őt keresték és azt hitték, hogy ideges a debütálás miatt. Kimi egyáltalán nem volt ideges, sőt a szervíz kamionban aludt amikor rátaláltak.

Öt futamot követően már nem volt kérdés, hogy megérett a Forma-1-re és teljes jogú tagjává vált a mezőnynek. Debütáló évében kétszer is a negyedik helyen végzett és összességében 9 pontot gyűjtött. Csapattársa Nick Heidfeld ugyan sikeresebben szerepelt, ám a Mclaren mégis neki ajánlott szerződést a pályafutását szüneteltető Mika Hakkinen helyére a 2002-es évre. 

A wookingiakat sok kritika érte, amiért egy szinte tapasztalatlan valakit szerződtettek a Mercedes-nevelés Heidfelddel szemben, ám az élet később Ron Dennis döntését igazolta.Räikkönen rögtön dobogóval kezdte a szezont, majd az év során további három alkalommal állhatott a pódoiumon. Franciaországban csak azért nem nyert, mert a futam végén hibázott, és ezt kihasználva a futamon világbajnoki címet szerző Michael Schumacher megelőzte. Mivel Hakkinen időkközben bejelentette, hogy visszavonul a Forma-1-től, így nem volt kérdés, hogy Kimi 2003-ban is a Mclarent fogja erősíteni. 

Harmadik F-1-es idényét rögtön dobogóval indította, majd Malajziában megszerezte élete első győzelmét is. Brazíliában nem tudott ismételni, mivel a piros zászlóval megszakított futam végén Giancarlo Fisichella megelőzte, ám Kimi így is a világbajnokság egyik nagy esélyese és Michael Schumacher kihívója lett. A Mclaren azonban nem készült el időre a 2003-as autóval, így a szezont kénytelen volt egy egyéves autóval végigversenyezni. 

Ez a teljesítményén viszont nem látszott: sorra szállította a dobogós helyeket, a Nürburgringen poleból indulhatott és ténylegesen ő lett az aki veszélyeztetni kezdte Schumacher hegemóniáját. Akadtak azonban gondjai is, két rajtbalesetbe is belekeveredett, az Európa Nagydíjon pedig vezető helyről volt kénytelen kiállni a motor meghibásodása miatt. A körülmények ellenére is harcban maradt az utolsó futamig a világbajnoki cím megszerzéséért, ám Japánban végül nem tudta ledolgozni Schumacerrel szembeni hátrányát. 

Mindenki az áttörést várta tőle, ám 2004-ben a McLaren MP4/19 mindenre alkalmas volt csak arra nem, hogy vezetni lehessen. Az év első hét futamából négyszer kiesett valamilyen technikai hiba miatt, így esélye arra, hogy jó eredményt érjen el az év végén már ekkor elszállt. Ráadásul a sajtó is egyre többet kezdett foglalkozni a magánéletével: hiába házasodott meg, sorra jelentek meg róla az olyan cikkek amelyek részeg randalírozásairól, féktelen bulizásairól szóltak. A szezon második fele során aztán a pályán is megmutatta, hogy mit tud: Belgiumban győzött és további három alkalommal is dobogóra állhatott. 

Nem kezdte túl jól a 2005-ös szezont sem, Imolától kezdve azonban már látszott, hogyha nem hátráltatja valamilyen probléma, akkor egyike a legjobbaknak. A San Marinoi Nagydíjon a motor mondta fel megint a szolgálatot, Spanyolországban aratta harmadik futamgyőzelmét, majd Monacóban sem talált legyőzőre. A Nürburgringen is az utolsó körig vezetett ekkor viszont a gumija robbant fel, így a győzelem Fernando Alonsoé lett. A spanyol is szenzációs volt a szezon során, ám sokan azt mondják, hogy ha a McLarent és Kimit nem sújtja ennyi pech, akkor más lett volna a bajnokság végeredménye. Räikkönen ugyanis hiába nyert meg hét versenyt is (köztük a Magyar Nagydíjat) nem tudott küzdeni a bajnoki elsőségért az autó hibájából. 

Ebben a szezonban aratta élete legemlékezetesebb győzelmét. Japánban a 17. helyről indulhatott az eső miatt, ám ő körről-körre jött előre. Fantasztikus manőverrel előzte meg Schumachert, majd Alonsót is bedarálta és az utolsó körökre felért a vezető Fisichellára. Egyetlen lehetősége volt előzni, a célegyenesben, ő pedig pont ott ment el a Renault olasz pilótája mellett az utolsó kör kezdetén. 

Az ígéretes 2005-ös szezonnal ellentétben egy évvel később sem ő sem az autója nem volt a toppon. Győzni nem tudott 2006-ban, öt dobogós helyen és három rajtelsőségen kívül pedig nem igazán jött össze számára semmi.
Hogy mennyire törődött a sikertelenséggel, azt jól jelezte, hogy miután Monacóban megállt alatta az autó, ő felment a haverjai yachtjára és ott sörözve várta meg a futam végét. Ráadásul az sem segített túl sokat, hogy tudta, a McLaren 2007-re Alonsót szerződtette. Räikkönen tudta, hogy ez mit jelent és ezért úgy döntött, hogy a Ferrarihoz szerződik. A hírt egyszerre jelentették be Michael Schumacher (első) visszavonulásával Monzában és az olasz közönség már ekkor a szívébe zárta a "Jégember" becenevet kiérdemlő finnt. 

Álmodni sem mert volna jobb debütálásról a Ferrarinál, mivel Ausztráliában az élről indulva rajt-cél győzelmet aratott. A következő két futamon is dobogóra állhatott, ám ezt követően négy gyengébb versennyel lépéshátrányba került Alonsoval, az újonc Lewis Hamiltonnal, de még csapattársával Felipe Masával szemben is. A bajnoki vetélkedésbe azzal jött vissza, hogy egy héten belül Franciaországban és Angliában is diadalmaskodott, a Nürburgringen azonban hiába szerzett pole pozíciót kiesett. Hiába írták le ő nem foglalkozott a kritikákkal és dobogós helyezéseinek, valamint belgiumi győzelmének köszönhetően a szezon hajrájában matematikai esélye még volt a vb-cím elhódítására. 

Két futammal a vége előtt 17 pont volt a hátránya Hamiltonnal szemben, de Alonso ellenében is volt öt egység lemaradása. Kínában aztán az újonc brit súlyos hibát vétve kiesett, Kimi viszont győzött spanyol riválisa ellen, így még halvány reményei lehettek a szezonzáró előtt. Brazíliában aztán az évtized egyik legdrámaibb F-1-es futama következett: Hamilton ismét hibázott és csak a hetedik helyen ért célba, Alonso nem tudott mit kezdeni a Ferrarik fölényével. Massa elengedte csapattársát és így győzelmének köszönhetően Kimi Räikkönen lett a 2007-es év világbajnoka. 

Címvédőhöz méltón 2008 első négy futamából kettőt is megnyert, ám súlyos hibákat is vétett. Ausztráliában többször kicsúszott, Monacóban aminek lehetett nekiment, ráadásul Kanadában Hamilton hibájából esett ki. A bajnoki cím megvédéséért így is harcban volt, ám Franciaországban a kipufogó hibája miatt bukott el két pontot és egy győzelmet, Belgiumban pedig az esőben állt bele a falba. Ekkor már végleg elment a kedve, ráadásul Felipe Massa egyértelműen maga mögé utasította a csapat hierarchiájában. Kimi végül az utolsó három futamon így is dobogóra állhatott és a számára semmit nem jelentő harmadik helyen zárta a szezont. 

Mivel a Ferrari 2009-re ha nem is teljes csőd, de egy győzelemre szinte alkalmatlan autó lett, így motivációs gondjai egyre inkább meglátszottak. A legemlékezetesebb pillanat az volt, hogy mikor Malajziában megállították a versenyt, ő nem az újraindítást várta, hanem elment a bokszutcába jégkrémet enni. Négyszer azért így is dobogóra állhatott, ráadásul győzött Belgiumban is, ám viszonya alaposan megromlott a Ferrari vezérkarával. Hiába volt 2011-ig érvényes szerződése, távozott Maranelloból. 

Új kihívást keresett amit végül a raliban talált meg. 2009-ben hazája versenyén debütált a világbajnokságon, 2010-ben pedig már a Citroen színeiben teljes szezont mehetett a WRC-ben. Első szezonjában összesen 25 pontot szerzett, legjobb eredménye egy ötödik hely volt Törökországban. Második idényében az első hat ralin amin elindult pontot szerzett, ám az áttörés nem jött össze és két év után el is hagyta a sorozatot. 

Idők közben a Nascarban is kipróbálta magát, ám mivel ő az elitnem számító Sprint Kupában akart versenyezni, nem a másod illetve harmadvonalnak számító Nationwilde-sztériában és a Truck seriesben, így hamar letett az amerikai kalandról. 

Hiába hangoztatta, hogy nem érdekli a Forma-1, 2012-ben nem tudott nemet mondani a Lotus ajánlatára. A körítés tényleg nem érdekelte, ám utólag elismerte, hogy hiányzott neki az autósport királykategóriája. Rögtön a visszatérése utáni negyedik futamon dobogóra állhatott és olyan kiegyensúlyozott évet produkált, amelyre senki nem számított. Koncentrációját még az sem hagyta lankadni, hogy elvált feleségétől.  Egy futamot leszámítva mindig pontot szerzett, és Abu Dhabiban ismét győzni tudott. Az év végén ismét harmadikként zárta a bajnokságot. 

A következő idényt egy nagyszerű győzelemmel kezdte és kijelentette, hogy ismét világbajnok akar lenni. 2013. március 17-ét írtuk ekkor, és ez azért jelentős dátum, mert azóta nem nyert Kimi Räikkönen Forma-1-es futamot. Sebastian Vettel szárnyalt, Kimi pedig hiába gyűjtött be néhány dobogós helyezést, nem volt reális sansza arra, hogy legjobb barátját befogja. A szezon végére ráadásul a Lotus vezetőségével is összeveszett és néhány futamon egy motiválatlan Räikkönen lehetett látni. A hivatalos verzió szerint sérülés miatt hagyta ki az év utolsó két futamát, ám nyílt titok, hogy nem akart többet a csapatnál versenyezni. 

A 2014-es szezonra visszaszerződött a Ferrarihoz, a maranellói visszatérés azonban több mint dicstelenre sikeredett. Az tény, hogy az autó gyenge volt, de Räikkönennel az a szégyen esett meg, hogy nem tudott dobogóra állni, többször lemaradt a pontszerzésről, ráadásul Fernando Alonso is szinte mindig legyőzte őt csapaton belül. 

Ami nem jött össze a pályán vagyis a siker, az megtörtént vele a magánéletben. Eljegyezte barátnőjét Mintut és 2015. január 27-én megszületett első gyermekük Robin Räikkönen. Kimi számára a versenyzés másodlagossá vált azzal, hogy apa lett. Ez pozitív változásokat hozott az egykor féktelenül bulizó pilóta életében, ráadásul a pályán is javult a teljesítménye. Az idény során újra élpilóta lett és háromszor is felállhatott a dobogóra. (Érdekesség, hogy mindhárom esetben egy villanyfénynél záruló futamot követően.)

2016-ban egyre javuló teljesítményt tudott felmutatni, ekkor már négyszer pezsgőzhetett a dobogóról, apró szépséghiba, hogy eben az évben a Ferrari nem volt versenyképes a Mercedessel, de még a Red Bullal szemben sem. Egy évvel ezelőtt héttel növelte dobogós helyezései számát, Monacóban ráadásul 9 év után indulhatott ismét az élről. A hercegségben és a Hungaroringen csak azért nem győzhetett, mert nem támadhatta a bajnoki címért küzdő csapattársát Sebastian Vettelt. Az év legpozitívabb híre azonban ezúttal is a pályán kívül érte őt, miután májusban megszületett lánya Rianna Angelia Milana. 

2018 az az év amikor újra a "régi" Kimi Räikkönent láthatjuk a Forma-1-ben. Ismét motiváltnak és győzelemre éhesnek tűnik, aki nem hibázik és csatázik akár a negyedik helyért is, ráadásul méltó ellenfele volt már több hétvégén is Vettelnek. Kimi idén már tíz alkalommal állhatott dobogóra és harcban van a bajnokság harmadik helyéért. Olaszországban 100. alkalommal állhatott fel a dobogóra. Hogy mekkora teljesítményről van szó jó jelzi, hogy mindössze négyen (Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Alain Prost) voltak képesek átlépni ezt a bűvös határt. Monzában ráadásul ő futotta a sportág történetének valaha volt leggyorsabb körét. 

A Jégember hiába fut azonban kiváló szezont az év végén távozik a Ferraritól. A finn visszatért a Sauberhez, amelynél ugye 2001-ben bemutatkozott a Forma-1-ben.  

https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/62560/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?