Korábbi magyar mérnöke szerint a Red Bull akár nyerhet is Monacóban

Dorogi László

Az első, csütörtöki szabadedzést az első két helyen fejezte be Daniel Ricciardo és Max Verstappen, az ausztrál ráadásul körrekordot is döntött.

Ahogy az elmúlt években, idén is a Mercedes és a Ferrari küzd elsősorban a konstruktőri első helyért a Forma-1-ben, azonban a Red Bull közel sincs akkora lemaradásban a dinamit duó mögött, hogy hátrányát ne faraghatná le. Sőt, a Monte Carlo-i versenyhétvége első szabadedzésén az osztrák istálló pilótái végeztek az első két helyen, Daniel Ricciardo pedig megdöntötte Kimi Raikkönen 2017-es 1:12.178-as körrekordját is.

Kling Sándor több mint három évig dolgozott szerkezeti elemzőként a Red Bull istállónál és szerinte egyáltalán nem a véletlen műve a csapat jó nyitánya, mivel a monacói pálya adottságaiból fakadóan szinte eltűnnek a motorerőből adódó különbségek, amely a Red Bullok legfőbb hátránya a riválisokkal szemben, továbbá sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az aerodinamikai fejlesztések, amelyben köztudottan az élen járnak az energiaitalosok.

A 32 éves magyar szakember szerint a Monte-Carlo-i vonalvezetés nagyon hasonlít a mogyoródi és a szingapúri pályákéhoz, ezeken a versenyhétvégéken pedig igazán nagy szerepet kap az, hogy melyik csapat mennyire tudja hatékonyan megtervezni azokat az elemeket autójára, amelyek a minél nagyobb leszorító erő megteremtéséért felelősek. Kling Sándor a Red Bullnál töltött időszakának első másfél évében az első vezetőszárny kialakításán dolgozott, de szerinte ez az elem semmivel sem fontosabb a versenyautók teljesítménye szempontjából, mint a hátsó légterelő.

Fotó: GP Hírek

Tudni kell, hogy egy szezonon belül sem fordul elő olyan, hogy ugyanaz az autó álljon rajthoz két versenyhétvégén, a fejlesztés gyakorlatilag folyamatos, két egymást követő helyszín között is történnek változtatások a karosszérián. Menet közben az első vezetőszárny találkozik először a levegővel, ezért hihetetlenül fontos szerepe van abban, hogy a légáramlatot miképpen vezetjük el az autó alatt, az oldalsó elemek, valamint a pilóta feje és a karosszéria felett. Nem véletlen, hogy első ránézésre látható, mennyi kisebb-nagyobb plusz elem kerül rá az első szárnyra, és hogy a hátsó szárny jóval kevesebb ilyen kiegészítőt tartalmaz"

- adott betekintést a magyar mérnök a technikai részletekbe.

Kling néhány hónappal ezelőtt döntött úgy, hogy elhagyja a Red Bullt és családjával hazaköltözik, hogysaját projektjének fejlesztésén dolgozzon tovább. A mérnök munkatársaival öt éve fejleszti azt a kompozit karbonfelnit, amelyet sorozatgyártásban szeretnének az utcai autósok számára is elérhetővé tenni.

"Ezek a felnik három előnyös tulajdonsággal rendelkeznek az utcai autók tekintetében is: egyrészt fogyasztáscsökkentő hatásuk van, másrészt a gyorsítást és a lassítást is segítik, harmadrészt pedig biztonságosabbá teszik a járműveket, hiszen a súlyuk jóval kisebb, mint a hagyományos felniké, így könnyebbé válik a guruló kerekek lefékezése"

- fejtette ki a szakember.

https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/53036/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1,Monacói Nagydíj,Red Bull
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?