Forma-1: a leleményesség magasiskolája a Ferrarinál

Ragnar Volarus

A Forma-1 szabálykönyve évről-évre egyre vaskosabb, hiszen azon túl, hogy azt szabályozza mit szabad, igyekszik megszabni azt is, hogy mit nem lehet csinálni. Merthogy a technikai sportok csúcsa a kiskapuk állandó kereséséről is szól. És ha valaki talál egy ilyet, korábban lép mint a többiek, az komoly előnyre tehet szert. Emlékezzünk csak a Brawn csapatra, amely rövid fennállása alatt rögtön világbajnokot adott a sportágnak Jenson Button személyében. Akkor ők használtak ki egy lehetőséget, most pedig úgy tűnik a Ferrari. 

Az olaszok - igaz nem csak ők, de leggyorsabban a Ferrari lépett - kiszúrtak egy apró hibát a szabálykönyvben. 2018-ban szélesebbek lettek a kocsik padlólemezei – a két kerék közötti területen 1400 milliméterről 1600 milliméterre nőtt a megengedett legnagyobb szélesség. Ez benne is van a szabálykönyvben, ám az ehhez tartozó tiltást már nem frissítették, így ott továbbra is csak annyi szerepel, hogy az autó középvonalától mindkét irányban 700 milliméteres távolságon belül nem lehetnek lyukak a padlólemezen – írja a Motorsport cikke.

Tehát adódott az autó két oldalán egy-egy 100 milliméteres sáv, ahol szabad a gazda! A szabályok nem tiltják, hogy lyukak kerüljenek a padlólemezekre, és ha valami nem tilos, akkor ott beindul a mérnökök fantáziája. A Ferrari ezért lyukakat fúrt a padlólemezbe, és ezekkel a légterelő lyukakkal a hátsó kerekekre terelik a lehető legjobb irányban a levegőt, hogy az minél kisebb turbulenciát okozzon, amivel csökkentené a diffúzor hatékonyságát.

Tévedés ne essék, nem először fordul elő ilyen, mielőtt mindenki csalással vádolná a Ferrarit. Többek közt 2012-ben Monacóban a Red Bull ezzel a módszerrel tudott nyerni. Az olaszok most gyorsabban ébredtek mindenkinél és már ott tart, hogy lyukak mellett légterelő-sorokat is tesztelt három, öt és hat elemmel is. Elvégre most kell ebből előnyt kovácsolni, amíg a többi csapat nem lép. Vagy a FIA, akiknek csak egy számot kell átírniuk a szabálykönyvben. 

Amúgy nem csak a Ferrari, hanem a McLaren is próbálkozik ezzel a padlólemezes trükkel, de közel sem olyan eredményesen mint az ágaskodó paripás istálló. 

Ugyanez a McLaren istállónál - Fotó: Sutton Images

Fotók: maxf1.net és motorsport.com

Címkék: Ferrari, Forma 1, McLaren
https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/52291/pics/lead_800x600.jpg
Ferrari,Forma 1,McLaren
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?