Megtörte az amerikai átkot a Haas

Dorogi László

A Forma-1 történetében soha nem írtak sikersztorikat az amerikai csapatok. A feltörekvő, az autósport elitjébe vágyó istállók lufija néhány idényen belül gyorsan leeresztett, rosszabb esetben azonnal ki is pukkant. Megtörve az elődök átkát, a Haas egészen más utat járt be és a 2021-es szabályváltozások egyik legnagyobb nyertese lehet.

Fotó: formula1.com

Virgin, Lotus Racing, HRT. Mind olyan csapatok, amelyek - jó esetben - alig néhány évadot éltek meg az autósport csúcsának számító Forma-1-ben. 2014-ben a NASCAR csapat-tulajdonos és szerszámmágnás Gene Haas is bejelentette, hogy elindít egy F1-es projektet, ekkor pedig mindenki csak legyintett rá, mondván láttak ők már karón varjút, tengerentúli szerencsétlenkedést meg még inkább.

Haas úr csapata viszont rácáfolt a kétkedőkre, első futamukon hatodik helyet szereztek Ausztráliában 2016-ban, majd a szezon végén a konstruktőri pontversenyben a nyolcadik helyen zártak, ami első próbálkozásra több mint biztatónak tűnt. A második évben nem érte utol őket a "második szezonos szindróma", nem estek vissza, sőt megduplázták pontjaik számát. Idén már a szezon előtti teszteken is nagyon gyorsnak tűntek, az Ausztrál Nagydíjon pedig akár 22 pontot is rakhattak volna a Haas-kasszába - aztán ütött be a már oly sokat emlegetett bokszutcai krach.

A nem várt erő persze szúrja a konkurensek szemét, nem véletlen, hogy a Force India és a McLaren is bepanaszolta a Haast Charlie Whiting versenyigazgatónál, vizsgálja felül, nem működik-e együtt a megszabott kereteken túlnyúlóan az amerikai istálló a Ferrarival - nagy bánatukra nemleges válasz érkezett Whiting úrtól.

"Ha rosszul végezzük a munkánkat, az emberek csak legyintenek és azt mondják, nézd már, egy újabb hülye amerikai csapat, de ha jól dolgozunk, akkor azt vágják a fejünkhöz, hogy Ferrari másolatok vagyunk. Ez nem igazságos az itt dolgozó srácokkal szemben, mert ha ránézünk az autónkra és összehasonlítjuk bárki máséval, láthatjuk, hogy a miénk egyértelműen különbözik. Nem egy és nem kettő olyan elem van, amit nem másoltunk, hanem saját magunknak terveztük meg és raktuk össze"

- mondja Gene Haas csapattulajdonos.

Azt már Guenther Steiner, csapatigazgató teszi hozzá, hogy az efféle kritikák csakis azért születnek, mert senki sem várta tőlük új csapatként azt, hogy ilyen jól fognak teljesíteni és ennyire jól fog működni az istálló.

Guenther Steinernek van Forma-1-es tapasztalata, korábban a Jaguárnál és a Red Bullnál is dolgozott. (Fotó: formula1.com)

A Forma-1-ben két út létezik: vagy minden alkatrészt saját magadnak gyártasz az autóidhoz, ahogy azt a tradicionális csapatok - mint a Ferrari, a Mercedes, vagy a Renault - teszik, vagy pedig - ahogy azt a mezőny nagyobbik része is csinálja - bizonyos elemeket nagy gyártóktól "kölcsönzöl". Így lehet például a Force Indiának Mercedes motorja és sebességváltója a Haasnak pedig Ferrari motorja, sebességváltója, hidraulikája és elektronikája, ezt pedig a szabályok lehetővé is teszik. Az aerodinamikai elemeket és az autó többi szintén nagyon fontos részét a Haas mérnökei tervezik meg.

"Ha megnézzük a versenysorozat csapatait - a Force Indiát, a Williamset, a Toro Rossot - mind kapcsolatban állnak különböző motorgyártókkal és különböző elemek beszállítóival. Nálunk ugyanez a helyzet, csak nekünk egyetlen féllel van kapcsolatunk. Ez a modell jól bevált, de nem is hiszem, hogy van más lehetősége egy új csapatnak a Forma-1-ben. Ezek az autók elképesztően összetettek, nem lehet csak úgy a hasunkra ütni, hogy na akkor én most építek egy versenygépet és nekiállok versenyezni. Ez butaság."

- teszi hozzá a csapattulajdonos.

A Haas és a Ferrari kapcsolata nagyon gördülékeny, de vajon mi ennek a titka?

"Ez a kapcsolat azért működik jól, mert nyíltak vagyunk és mindig időben kifizetjük a számlákat. Nagyon világos szerződést kötöttünk a Ferrarival. Megtesszük amit megígértünk, ők pedig szintén megteszik, amit nekünk ígértek"

- szögezi le Haas úr, aki nem igazán érti, hogy a többi független istálló miért nem jár hasonló úton.

"Az indulás előtt tárgyaltunk a Mercedessel és a Ferrarival is és mindketten nagyon nyitottak voltak, úgy álltak hozzá, szívesen eladunk nektek bármit, amire szükségetek van. Ez ma már teljesen normális. Ha oda akarsz menni a Mercedeshez és alkatrészeket akarsz tőlük vásárolni, akkor menj oda és tedd meg. Azt hiszem, ők sokkal boldogabbak lesznek, hogy eladhatják neked az általuk gyártott alkatrészt, mint amilyen boldog leszel te vásárlóként. Ez egy nagyon jó üzlet nekik és a Ferrarinak is, mert jó pénzt tudnak csinálni"

- vélekedik Gene Haas.

Fotó: formula1.com

Az idei szezonja nem kezdődött mintaszerűen a Haasnak, de Guenther Steiner szerint még mindig sok tapasztalatot kell szerezniük. "Minél hosszabban és keményebben dolgozol valamin, annál jobb lesz. Ne felejtsük el, hogy nekünk ez még mindig csak a harmadik szezonunk. Csakis arra koncentrálunk, amit csinálunk és ezt megpróbáljuk a lehető legokosabban csinálni."

Az istállónál tehát nincs titok, nincs varázspálca, a kőkemény munkában hisznek. Nem próbálnak meg már azelőtt futni, hogy megtanultak volna egyáltalán járni, nem herdálják el a rendelkezésükre álló pénzt, ehelyett felvázoltak egy józan tervet, ami alapján egy igazán hatékony istállót hoztak létre viszonylag kis költségvetésből.

A csapatnál folyamatosan fejlesztenek és fél szemmel már 2021-be tekintenek - ekkor változhatnak meg gyökeresen a Forma-1 szabályai, már ami a pénzek elosztását illeti.

"A költségvetési plafon meg fogja változtatni a játékszabályokat" - vélekedik Gene Haas.

"Új izgalmakat és sokkal több futamgyőztest hozhat a Forma-1 életébe és azt hiszem, ennek a változásnak lesznek nagy nyertesei és lesznek nagy vesztesei is természetesen. A Haas legnagyobb előnye, hogy nagyon gyorsan tudunk alkalmazkodni a változásokhoz, mert mi ég új fiúk vagyunk a tengeren. A nagyobb, sokkal nagyobb tradíciókkal rendelkező csapatok ezt a változást sokkal nehezebben élik meg, hiszen ők már veterán harcosok, hatalmas hadiflottával, amit nem olyan egyszerű átkormányozni új vizekre."

A Haas sikere amennyire váratlan, épp annyira elvitathatatlan. A fejlődés folyamatos az istálló pedig könnyen lehet, hogy az új generációs Forma-1 egyik zászlóshajója lesz a jövőben.

A cikk forrása: formula1.com

Címkék: Forma 1, Haas Racing
https://forma-1.blogstar.hu/./pages/forma-1/contents/blog/51565/pics/lead_800x600.jpg
Forma 1,Haas Racing
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?